Nedaleko lipenské vody se nachází louka, která motoristy a turisty mířící na Frymburk upoutá na první pohled. Stojí na ní hangár a slouží jako přistávací a vzletová plocha pro malá letadla. O vše se stará Cz privátní air klub Frymburk.
„Činnost klubu je zaměřena především na údržbu areálu. Jsme připraveni kohokoli kdykoli přijmout. Je to náš koníček, kterému se věnujeme jako mnozí jiní těm svým. Ze zákona se nemůžeme ani věnovat žádné výdělečné činnosti,“ říká za klub Zdeněk Vozábal .
Pozemek mají pronajatý od obce Frymburk. „Máme zájem o jeho odkoupení. Naše investice jsou zde úměrné faktu, že jsme na cizím. V případě dobudování letiště by to byl jistě dobrý impuls i pro rozvoj Lipenska, které by tak zase přilákalo další turisty, kteří by přiletěli sportovními letadly,“ je přesvědčen parťák Zdeňka Vozábala Antonín Bruna.
Ten byl o uplynulém víkendu v jednom kole. Na visačce by klidně mohl mít: hlavní organizátor, stavitel tratě a ředitel zahajovacího závodu letošního Poháru Petra Tučka. Pod čarou by mohlo stát, že dalších závodů se pak aktivně zúčastní jako pilot. „Závod je navigační soutěží v přesnosti přistání. Je zde rekordních devět posádek, z toho tři reprezentační,“ je spokojen Zdeněk Vozábal. Soutěží v tomto Poháru je za sezonu celkem šest, na konci se každému započítávají tři nejlepší výsledky.
Princip takového leteckého závodu je dost zajímavý. „Jde o navigaci a dodržení časových limitů na určitých otočných bodech nebo na tajných brankách. Sám soutěžící si celý závod předem rozdělí na krátké časové úseky a čas si porovnáním s terénem pak sleduje. Podle aktuální situace letí rychleji, nebo pomaleji. Jde o to udržet čas po celou trať, nejen na otočných bodech, protože soutěžící neví, kde třeba jsou tajné časové branky,“ vysvětluje šéf podniku. Je samozřejmé, že fouká–li vítr, je vše dodržet dost problematické. Velmi zajímavou součástí závodu je přistání do tzv. deku, tedy prostoru, který je pro tento manévr vyhrazený. Je rozdělený do několika úseků, které určují počet bodů podle toho místa, kde se stroj dotkl země.
Laik by ani neřekl, že s létáním se dá začít v podstatě kdykoli. „Podmínkou je mít odpovídající zdravotní stav. Na tuto kategorii letadel není nijak přehnaný, je to obdobné jako při nárocích na řidičský průkaz. Prohlídku ale zabezpečí uznaný letecký lékař,“ vysvětluje Zdeněk Vozábal.
Pak je samozřejmě nutný pilotní průkaz. Jeho získání předchází pilotní výcvik, který kromě teorie obnáší 17 hodin výcviku s instruktorem a tři hodiny samostatných letů Vše zakončí zkouška před inspektorem.
A pak už zbývá „jen“ letadlo. Nabídka těch ultralehkých je veliká. Dají se pořídit různých konstrukcí, provedení a cenových relací – od třeba 50 tisíc korun za starší letadlo, až po například tři miliony korun.
annonce
Pracovník výroby lahůdek, 21 000 Kč
Kuchař/ka, 45 000 Kč
Zástupce vedoucí - výdej jídel, 19 000 Kč
Číšník/servírka, 30 000 Kč
Číšník/servírka, 23 000 Kč
Prodavač/ka - pokladní, 21 000 Kč
Speciální pedagod - etoped, 35 000 Kč
Montážník/ce svařování mědi, pájení, 19 953 Kč
Podat inzerát
cars
BMW X6 servisní knížka, koupeno v CZ
BMW 745 první majitel, servisní knížka, koupeno v D, nehavarované
BMW 116 první majitel, servisní knížka, koupeno v D, nehavarované
BMW i3 koupeno v F, nehavarované
BMW 5 první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ
BMW 318 servisní knížka, koupeno v D, nehavarované
BMW 7 první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ
BMW X4 servisní knížka, koupeno v CZ
Prodat auto