V blízkosti historického centra Českého Krumlova jsou tři samoobslužná parkoviště o kapacitě zhruba 590 míst s elektronickým naváděcím systémem určená pro parkování osobních vozidel, motocyklů a karavanů a dále parkoviště o kapacitě 90 míst vhodné pro návštěvníky zámecké zahrady. Tato parkoviště má v nájmu Českokrumlovský rozvojový fond a ročně za ně platí městu čtyři miliony korun. Specialitou Českého Krumlova je systém parkování zájezdových autobusů, který patří přímo Českokrumlovskému rozvojovému fondu. „Tento systém tvoří centrální odstavné parkoviště autobusů nacházející se v okrajové části města a centru blíže položený výstupní a nástupní terminál, který slouží pouze pro krátkodobé zastavení autobusu umožňující výstup a nástup cestujících,“ upřesnil včera Josef Hermann z rozvojové fondu. Jak bývá obvyklé, naprostým nedostatkem parkovacích ploch trpí především velká sídliště.

Ta nebyla v době svého vzniku na jakýkoliv nárůst osobních automobilů dimenzovaná a dnešní styl parkování zdejších občanů může přidělat velké vrásky například zásahovým jednotkám hasičů, které by se přes parkující auta vůbec nemusela dostat k případným ohniskům požárů.

Chybí desítky míst

„Co jsem si sám spočítal, dnes chybí na sídlišti 50 až 60 parkovacích míst,“ připomněl jeden z obyvatelů sídliště Plešivec Jaromír Maurer. Tato slova padla při veřejném projednávání projektu Regenerace panelových sídlišť.

Podle architekta Kročáka by na Plešivci mělo po regeneraci vzniknout 128 nových parkovacích míst. Velký rozpor ale přináší požadavky obyvatel v tom, kde parkoviště vybudovat. Prakticky polovina dotázaných požaduje mít auto takřka pod svými okny, druhá polovina v jiném místě. „Řešit parkování ve vnitroblocích mezi jednotlivými domy by nebylo ideálním řešením,“ upřesnil Kročák. Projekt zahrnuje i vznik parkovacího domu.

Podobné názory panují i na sídlišti Mír, kde obyvatelé očekávají nová parkoviště v přilehlé obchodní zóně.

Jsou i jiné oblasti Českého Krumlova, které praskají ve švech. Je to především část kolem nemocnice, kde už není možné parkovat dlouhodobě zadarmo. Dále pak ulice Kaplická, Nové domovy a prakticky celá Horní Brána.

Parkování zdarma

Jak už jsme informovali (Čk Deník 21. 11. 2007), podle sdělení českokrumlovské radnice je ve vnitřní části Českého Krumlova, tedy na Špičáku, Horní Bráně a Starém Plešivci 1306 parkovacích míst, z toho 538 neplacených. Jakkoliv se to může některým nevěřícím Tomášům zdát nemožné, je tomu tak. „Na Špičáku a k němu přilehlé části Chvalšinské je parkovacích míst zdarma 80, v Ambitu a jeho okolí, tedy lokality Porákův dům, Vošahlíkův mlýn, Vidox nebo směrem k pivovaru obsahují 175 neplacených parkovacích míst,“ doplnila mluvčí radnice Jitka Augustinová. „Na Plešivci I a jeho okolí za Skleníkem a na Náměstíčku je celkem 67 míst, v Kaplické ulici a jejím okolí, tedy i u městského úřadu, Komerční banky a nemocnice je 216 míst,“ dodala mluvčí.

Do uvedeného výčtu se nezapočítávaly parkovací místa na Chvalšinské, tedy ani u plaveckého bazénu, tenisových kurtů, zimního stadionu, sportovní haly nebo po obou stranách výpadovky, která jsou také z velké části zdarma.

Horní Planá

V Horní Plané je parkování bezplatné, což platí i pro samotné centrum. Jediné místo, kde se peníze vybírají, je parkoviště dole u pláže, což ale platí pouze pro hlavní sezonu.

„S parkováním na náměstí nemáme žádné problémy, plochy máme dostatek. Dole funguje placené parkování pouze z důvodů, aby tam nikdo nekempoval a auta se tam v pohodě vešla,“ řekl starosta Jiří Hůlka. Celkově nevidí starosta v parkování v Horní Plané žádný problém. „Snad jen na sídlišti Mír, ale tam se v rámci revitalizace mají vytvořit nová parkovací místa,“ dodal.