„Cyklisté se během jízdy mohou těšit na zajímavé zpestření,“ připomíná mluvčí Jihočeského kraje Hana Brožková. „V úseku dlouhém asi 250 metrů pojedou přímo vnitřkem historického přívodního, kamenem vyzděného železobetonového kanálu, který byl vybudován v roce 1929 pro elektrárnu Spiro, jehož trasu nová cyklostezka na úseku dlouhém asi 1,4 km kopíruje.“

Nová část Vltavské cyklostezky z Loučovic do Vyššího Brodu.Nová část Vltavské cyklostezky z Loučovic do Vyššího Brodu.Zdroj: Deník/Zuzana Gabajová

„Tento projekt má obrovský význam pro celý region. Musíme si uvědomit, že teď stojíme v oblastech Loučovic, Vyššího Brodu, Lipenska, kde se po revoluci změnila celá ekonomická struktura. Zdejší lidé dřív pracovali buď v průmyslových podnicích nebo v lesích. V současnosti je základním příjmem celého tohoto regionu turismus. Pro Jihočeský kraj je proto zásadní pomoci zdejším lidem využít krásnou přírodu a pomocí cyklostezky posouvat zájem turistů z Lipna do dalších lokalit, jako jsou Loučovice či Vyšší Brod, aby i tato městečka mohla zlepšit svoji ekonomiku prostřednictvím cestovního ruchu, na kterém tento region bezesporu dneska stojí,“ uvedl hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba.

Stavba 2. etapy obchvatu Kaplice by měla vypuknout na jaře 2024. Ilustrační foto.
Chystá se druhá část obchvatu Kaplice. Kraj počítá i s cyklostezkou v Krumlově

Za realizaci projektu poděkoval kraji i starosta Loučovic Jan Kubík. „Projekt cyklostezky do Vyššího Brodu ležel šest let v šuplíku se stavebním povolením, ale bohužel v našich silách nebylo ho proinvestovat, protože ta částka je vysoká a pro naši obec to bylo nad rámec našeho rozpočtu. Jsme moc rádi, že se povedlo zařadit ho do toho plánu Vltavské cyklostezky a zastřešil jej kraj,“ uvedl.

Starosta Vyššího Brodu Jindřich Hanzlíček zároveň upozornil, že nová cyklostezka výrazně zvýší bezpečnost provozu. „První myšlenka o spojení Lipenska a Vyšebrodska přišla už před deseti, dvanácti lety. Cílem bylo, aby turisté, kteří jezdí po téhle frekventované silnici, mohli konečně jezdit bezpečně. Báli jsme se hlavně o děti,“ uvedl Hanzlíček.

Nový úsek Vltavské cyklostezky pod Loučovicemi podél elektrárenského náhonu.
Vltavská cyklostezka pěkně poporostla. Nový úsek pod Lipnem už je téměř hotový

Bezpečnost provozu byla klíčová i při výstavbě. „Víme, že jihočeské cyklostezky jsou neobyčejně vytížené značnou část roku, i proto jsme si velmi hlídali kvalitu a bezpečnost finálního povrchu,“ uvedl oblastní manažer Skanska ze závodu inženýrské stavitelství Čechy Radim Procházka.

Ojedinělým prvenstvím se může projekt pochlubit i z hlediska čerpání dotací. „Jde o první projekt cyklostezek, kde je příjemcem Jihočeský kraj. Až doposud je tu totiž stavěly jen obce. Bude-li se ve výstavbě konceptu Vltavské cyklostezky pokračovat se stejným úspěchem, a samozřejmě s podporou IROP, časem se na kole dostaneme od pramenů Vltavy až k jejímu soutoku s Labem,“ uvedl Petr Bouška, ředitel jihočeské pobočky Centra pro regionální rozvoj, které projekty IROP zastřešuje. Pro zajímavost dodal, že s pomocí evropských peněz bylo v Jihočeském kraji v posledních letech vybudováno 28 km cyklostezek.

Celý projekt jihočeské Vltavské cyklostezky by měl měřit celkem 189 kilometrů. Měla by z velké části vést po samostatném tělese o šířce cca 2,5-3 metru se šotolinovým nebo asfaltovým povrchem. Jejím vybudováním dojde k cyklistickému propojení se Středočeským krajem. Primárně povede podél řeky a nabídne milovníkům cyklistiky přírodní a historické klenoty jižních Čech. Při výletě od Lipna až do Týna nad Vltavou se mohou zastavit např. na českokrumlovském zámku, v klášteře ve Zlaté Koruně, v historickém centru Budějovic nebo na zámku v Hluboké. Pamatováno je i na snadnou dostupnost veřejné dopravy, tedy i železnice a cyklobusů. Více k tématu ZDE.