„Chceme připravit postupy, které možná budou alternativní," říká Luděk Sosna, ředitel odboru strategie na ministerstvu dopravy k jednání s Evropskou komisí. Naznačuje tak, že ve hře je i možnost, že Evropská komise prostě starší posudky nepřijme. Žádala totiž Českou republiku o úpravu legislativy už řadu let. A podle Evropské komise není v pořádku, aby stavby, které se nyní zahajují, měly posudky staré 15 nebo 16 let.

A pokud Česká republika bude chtít čerpat evropské dotace, budou se muset dělat posudky nové. Časový skluz by mohl mít velké následky třeba pro dálnici D3. „Předpokládali jsme, že na hranici s Rakouskem budeme v letech 2021 až 2022. Je otázkou, jestli to stihneme," upozorňuje senátor za Táborsko Pavel Eybert. Nejčernější varianta, ohledně budoucnosti dálnice D3 je ta, že současná jednání s Evropskou komisí zkrachují. Pokud bude Evropská komise trvat na předem domluveném souladu evropského a českého práva v oblasti posuzování vlivu staveb na životní prostředí. Prakticky by tak padla šance na čerpání evropských dotací z programu doprava. Podle Luďka Sosny by peníze nemusely propadnout, daly by se využít například na modernizaci dálnice D1 nebo na posílení fondů v železniční dopravě. Pokračování dálnice D3 by ale o peníze mohlo přijít, včetně například obchvatu Českých Budějovic. A pro Českou republiku by bylo daleko obtížnější stavět dálnici na jih od Úsilného za vlastní peníze, bez pomoci evropských dotací.

Spory kolem posudků EIA navíc mohou podle Pavla Eyberta ohrozit i dostavbu dálnice D4. Tam chce vláda využít projekt spolupráce se soukromým sektorem PPP. Soukromník by podle Jana Kroupy, generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), postavil úsek zhruba od Příbrami po již postavenou část před Pískem.

Jenže musí mít k dispozici stavební povolení. Pokud se stavební povolení kvůli novému projednávání EIA zdrží, odsune se i příprava zkušebního projektu PPP. V současné době už přitom ŘSD hledá partnera, který by připravil výběrové řízení na budoucího koncesionáře, s nímž chce stát uzavřít smlouvu na provozování a stavbu zmíněných úseků dálnice D4.

Jednání o posudcích s Evropskou komisí se ale nedá protahovat donekonečna. Podle Luďka Sosny se musí o posudcích EIA rozhodnout do konce března, nanejvýše do konce dubna. Nedojde-li do té doby k dohodě, bude třeba rovnou začít dělat nové posudky, aby se zbytečně neztrácel další čas.