Spekulace o nové rozsáhlé výstavbě domů či restaurací, futuristické vize nového systému odbočovacích pruhů a strach z dlouhodobého omezení provozu, to vše vyvolala v řadách veřejnosti nedávno zahájená a neavizovaná stavební aktivita v úseku silnice první třídy mezi Českými Budějovicemi a Českým Krumlovem, v místě křižovatky na Dolní Třebonín.

Že se zahájené terénní práce týkají pouze zlepšení bezpečnostních parametrů nepřehledného horizontu, který měl v uplynulých letech na svědomí desítky dopravních nehod, nám potvrdil vedoucí Odboru dopravy a silničního hospodářství Městského úřadu Český Krumlov, Jan Sládek, v jehož kompetenci sice není správa silnic první třídy, ale jeho odbor zajišťuje pro tuto stavbu řešení náhradní dopravní situace.

„V uplynulých dnech byl na zemědělské půdě vedle komunikace vybudován provizorní obchvat, který bude fungovat obousměrně. Střídavý provoz bude řízen semafory," uvedl. Podle jeho slov si stavba vyžádá i změnu v trase některých autobusů. Provoz do Dolního Třebonína směrem od zmiňované křižovatky bude totiž dočasně jednosměrný, proto bude zrušena i zastávka, které se toto opatření týká. Třebonínští občané budou nuceni využívat pro tyto spoje zastávku naproti STK. Podle Jana Sládka stavba dočasně uzavře i výjezd od Krnína. Jeho obyvatelé budou muset po určitou dobu ve směru na Český Krumlov využít místní komunikaci přes Chlumec.

Co bude výsledkem stavebních aktivit, objasnila ředitelka Ředitelství silnic a dálnic České Budějovice, Vladimíra Hrušková.
„Cílem je snížení horizontu v nejnebezpečnějším úseku o 60 centimetrů. Bohužel jakékoli další vylepšení, například o odbočovací pruhy, není v současné době realizovatelné. Jednak úsek statisticky nepatří mezi nejnebezpečnější, tudíž nemá prioritu například pro výkupy pozemků za účelem rozšíření. Není v současné době ani možnost navýšení finančních prostředků, na které by měl velký vliv i fakt, že v daném úseku je přemostění potoka. Nicméně jsme se ale se starostou Dolního Třebonína dohodli, že podnikneme do budoucna kroky k ještě lepšímu dopravnímu řešení této lokality. Nebude to ale hned. Jen přípravná fáze je otázkou nejméně čtyř let," uvedla.

Podle jejích slov potrvají stavební práce a veškerá s nimi spojená omezení zhruba jeden měsíc.

Autor: Jan Houska