Českokrumlovští podnikatelé v cestovním ruchu, pohostinství a ubytování nemusí už jen pasivně čekat na to, jak silně ještě zasáhne region současná krize.

Naopak, mohou se proti ní aktivně postavit. Od tohoto týdne mají totiž možnost přihlásit se do nově vznikajícího sdružení, které by jejich zájmy a potřeby mělo zastupovat. „Máme jedinou šanci, spojit se a táhnout za jeden provaz, protože krize neskončí za čtyři měsíce, věřte mi,“ prohlásil iniciátor prvního setkání těchto podnikatelů hoteliér Jan Horal.

Hlavním cílem sdružení by měla být společná propagace Českého Krumlova, na níž by se měli společně podílet finančně a pak také společně získávat grantové peníze z jiných zdrojů. Samo město sice na svoji propagaci dotaci z Evropské unie získalo, ale výhledově se zásadním rozšířením své vlastní reklamy počítat nemůže. A žádný z místních podnikatelů sám o sobě také nemá jen tak volných sto tisíc korun, aby si zaplatil vlastní stánek na některém z evropských nebo světových veletrhů cestovního ruchu.

„Dalším cílem sdružení podnikatelů by mělo být rozšíření turistické sezony na dobu delší, než je současných pět měsíců. To přece není už možné podnikat jen tak krátkou dobu v roce a spoléhat na to, že na zbytek roku si vyděláme,“ doplňuje Horal. Stejně nefér je podle Horala takový přístup i k zaměstnancům, kteří mimo hlavní sezonu často končívají na pracovních úřadech.

Jak doplňuje další z podnikatelů Martin Hák, je cestovní ruch živitelem podstatné části obyvatel Českého Krumlova: „Sdružení by mělo reprezentovat zájmy hotelů, restaurací, služeb, kultury a vůbec obchodu v cestovním ruchu,“ nastiňuje Hák. Podle něj je ideální cestou propojení se současným městským Destinačním managementem Českého Krumlova.

Sdružení mají svoji budoucnost

Českokrumlovský Destinační management, který městu zajišťoval propagaci doposud, se případné užší spolupráci a propojení s podnikateli nikterak nebrání. „My jsme vzniku sdružení podnikatelů nakloněni. Konečně i ve strategickém plánu města je vytvoření profesních sdružení,“ konstatovala včera za management Libuše Smolíková.

První vlaštovkou profesního cechu jsou už turističtí průvodci, kteří své sdružení založili vloni. „Pro nás je ale důležité mít ke kontaktu také zástupce dalších oborů, jako je stravování, ubytování a podobně,“ doplnila včera Smolíková.

Právě se začíná

Dnes zasedá pracovní tým, který už by měl zajistit vytvoření stanov a vyřízení agendy nutné ke vzniku seskupení na bázi občanského sdružení.

„Zatímco první schůzku absolvovala zhruba dvacítka českokrumlovských podnikatelů, novým se rozhodně nebráníme, naopak,“ konstatovala včera Hana Pelzová. „Čím více dalších se přihlásí, tím lépe. Chceme vyzvat své kolegy v podnikání, které známe, ale i ty, které neznáme, aby se připojili,“ doplnila.

Město nevyhovělo

Zviditelnění Českého Krumlova je nutné podle některých podnikatelů i v kontextu aktuálního jednání ministrů zahraničních věcí na Hluboké. To, že se taková událost nekoná v Českém Krumlově a že Český Krumlov slouží pouze jen k odpočinkovému programu doprovodu těchto ministrů, vnímají někteří obyvatelé i podnikatelé jako velkou škodu.

„My jsme příliš nemohli ovlivnit výběr místa konání takzvaného Gymnichu,“ oponovala včera Libuše Smolíková s českokrumlovského Destinačního managementu. „Mohli jsme předložit nabídku a rozsah doprovodného programu, ale vše už pak záleží na ministerstvu zahraničních věcí.“

Ministerstvo mělo své specifické požadavky, kterým nevyhovělo více měst. Podmínkou bylo například 200 pokojů ve čtyřhvězdičkových hotelích, dostupnost, dostatečná infrastruktura včetně golfových hřišť, blízkost mezinárodního letiště a další.