Dostali žháři z Vítkova, kteří v dubnu minulého roku málem upálili romskou dívku Natálku, adekvátní tresty za svůj čin? Parta studentů z Gymnázia Český Krumlov se ve středu snažila zjistit názory svých spolužáků.

Postavili je před kameru a vyžadovali upřímnou odpověď. Většinou se dozvěděli, že trest odpovídá a mohl být dokonce i vyšší než udělených 22 a 20 let. Celá akce se konala v rámci putovní výstavy Anne Frank – Odkaz pro dnešek, která se na českokrumlovském gymnáziu zabydlela v pondělí.

10.00 – V přednáškovém sále budovy Gymnázia Český Krumlov začíná natáčení. Den před tím parta, která se do projektu zapojila, vymýšlela téma, o kterém by se dal v Českém Krumlově natočit dokument. Všeobecně by se měl týkat deklarace lidských práv.

Ačkoliv se případ žhářů z Vítkova netýká přímo Českokrumlovska, rozhodli se studenti pro něj. Mediálně silně sledovaný proces se dotkl snad každého. Názory na výši trestů čtyř odsouzených mužů se většinou rozcházejí. A to samozřejmě i na českokrumlovském gymnáziu.

„Dostali poměrně vysoké tresty, i když nikoho nezabili. Samozřejmě jí zkazili celý život, ale v deklaraci lidských práv je, že by měl každý dostat adekvátní trest. Bez ohledu na vyznání, rasu a tak podobně. Je to hodně diskutabilní téma,“ řekl jeden ze studentů, který se do česko – rakouského projektu zapojil, Jiří Kejšar.

Realizační tým složený z gymnazistů a rakouských organizátorů putovní výstavy, se rozhodl, že výsledným filmem bude zhruba dvouminutový spot natočený formou ankety. Výsledek celodenního snažení uvidí už za dva týdny žáci kaplického gymnázia, kam se výstava Anne Frankové přestěhuje.

10.05 – První dva žáci mají natáčení za sebou. „Myslím si, že trest je adekvátní. Mohl být dokonce přísnější,“ sděluje oslovený František Talíř. Výběr studentů, kteří se dělí o své názory, je náhodný. „Chtěli po mně názor, tak jsem jim ho sdělil,“ usmívá se po natáčení Talíř, který už chvátá do výuky.

Jak se záhy ukazuje, dostat někoho před kameru, není jednoduché. Problém je, že se ve škole normálně vyučuje a členům realizačního týmu se příliš nechce zasahovat kantorům do hodiny. „Učitelé nejsou moc rádi, když jim rušíme výuku a dokonce si vytahujeme žáky,“ řekla jedna z členek týmu. Přesto se studenti snaží ve škole alespoň někoho ulovit.

10.14 – Konečně se daří. Do přednáškového sálu přicházejí dvě dívky. Moc se jim ale do natáčení nechce. „Ale pak nás z toho vystřihnete, že jo?“ ptají se s nadějí. Obě studentky si myslí, že by žháři měli dostat ještě více. „Natálka z toho bude mít trauma na celý život,“ argumentují.

10.20 – Do třídy vcházejí další dvě dívky. Ve dveřích se dozvídají téma, o kterém se před kamerou mluví. První z nich suverénně říká svůj názor: „Bylo to málo vzhledem k tomu, co udělali.“ Druhá je však daleko nervóznější. „To je ale blbina,“ kroutí hlavou. „To ale do té kamery neříkej,“ mírní ji studenti. „Trest mi přijde vysoký, na druhou stranu ale bude mít následky až do smrti,“ zní její oficiální verze.

10.25 – Za dveřmi jsou slyšet hlasy. Aaron Peterer, který natáčení vede, vykukuje ze dveří a snaží se přemluvit další studentky, aby před kamerou promluvily. Marně.

10.28 – „Koho bychom se mohli zeptat?“ přemýšlí štáb. Padají různá jména. Některé spolužáky se snaží přivolat i pomocí SMS.

10.31 – Nalezeny další dvě oběti. Chlapec se nechává přemlouvat. Před kameru se nehrne. „Neboj, můžeš říct cokoliv, nebude to použito proti tobě,“ je uklidňován. Kuráž dostává dívka. „A mohu mluvit česky?“ ptá se nejistě. I ona si myslí, že trest je adekvátní. S tím souhlasí i její spolužák, který je z natáčení nervózní. „Ale myslím, že kdyby to byl útok z opačné strany, dostali by jen podmínku,“ zmiňuje.

10.35 – Jelikož je přestávka, je snazší někoho do ankety sehnat. „Ale já o tom pořádně neslyšel,“ brání se jeden z oslovených gymnazistů. Celá kauza je mu nastíněna. Následuje delší zamyšlení. „Neboj, budeš tam vypadat hezky,“ popichují ho někteří jedinci. „A fakt mohu říct svůj názor?“

Menší načechrání vlasů a svůj krátký okamžik před kamerou má za sebou. „Ten trest byl přiměřený.“ Jeho kamarád je daleko výřečnější. Podle něj by měl být použit stejný metr. Načrtává otázku pozitivního rasismu, „který vyústí v něco horšího.“ Myslí si, že trest měl být poloviční. „Za vraždu by je oběsili?“

10.40 – Do sálu se hrnou děti, které mají mít v učebně hodinu. Poslední dívka, která volá po horším trestu, a štáb se přesouvá za dveře. Tam odchytá ještě poslední školáky a natáčení se pomalu blíží ke konci.

10.55 – Hotovo. Studenti se přesouvají do nízkoprahového zařízení Bouda, kde bude následovat střih pořízeného materiálu.