Most, který lidem a železniční dopravě sloužil 124 let, vzal za své během současné modernizace trati České Budějovice – Volary.
Konečné rozebrání mostu neuniklo ve čtvrtek několika místním. „Bude nám smutno, už se po něm neprojdeme," řekl s úsměvem Václav Přibyl z Křemže, který nelehké operaci sundavání železné mostovky přihlížel. „Prošel jsem se po něm ještě před čtrnácti dny."

„Vlakem jsme tudy taky jezdili, ale já přes most jezdil hlavně na motorce a na kole," dodal se smíchem Václav Stropek z Křemže, kterého na podívanou na poslední cestu mostu doprovodila žena Jana. „Taky tu dostal pokutu," smála se.

Tento most z roku 1891 je největší technickou stavbou na trati z Budějovic do Volar. Železniční viadukt je 100 metrů dlouhý a 30 metrů vysoký.


Most stojí před stanicí Holubov. Tvoří ho železná příhradová konstrukce položená na dvou postranních kuželovitých pilířích a jednom pilíři středním.

„Holubovský viadukt představuje unikátní ocelovou konstrukci," sdělil Petr Hofhanzl, ředitel odboru přípravy staveb Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). „Staticky však neodpovídá současným a ani výhledovým nárokům, které jsou na tuto trať kladeny z hlediska dopravy. Trať vede i vojenským újezdem Boletice, který je stále využíván Armádou ČR a jejími koaličními partnery, a proto musí tato trať umožnit provoz kromě běžné osobní železniční dopravy i dopravě nákladní. S tou je počítáno dlouhodobě i v budoucnosti," vysvětluje.

Ujistil, že most jako takový se neruší, vyměňuje se pouze nosná ocelová konstrukce, spodní stavba zůstane zachována. Po mostě jezdily osobní a nákladní vlaky a tato trať také zajišťovala vojenskou přepravu do Vojenského prostoru Boletice. Most však značně přetěžovaly. Tyto vlaky jezdily ve zvláštním režimu jako zásilky s překročenou hmotností za omezení rychlosti. Na mostě trvale platila rychlost 20 kilometrů v hodině a únosnost na nápravu byla snížena na 18 tun.

„Na udržení technického stavu mostu byly vynakládány nemalé technické prostředky, statické výpočty ale potvrdily, že most je limitujícím prvkem pro železniční dopravu na této trati, a to hlavně kvůli únosnosti," říká Petr Hofhanzl. „Proto bude konstrukce nahrazena novou příhradovou konstrukcí s prvkovou konstrukcí mostovky."

Čili nový most bude vypadat hodně podobně jako původní, bude ale mít čtyřnásobně vyšší únosnost.

Nepřetržitá výluka na trati potrvá do konce června.

Více čtěte v sobotním Českokrumlovském deníku.