Nepřeceňujte se, abyste si nepřivodili zdravotní komplikace. Horké počasí je zátěží pro každého člověka. Aby si lidský organismus udržel stálou tělesnou teplotu, vyrovnává se s tepelnou zátěží různými termoregulačními mechanismy – například. odváděním tepla do okolí, pocením. V důsledku narůstání okolní teploty může však dojít k přehřátí organismu.

Zdravotními potížemi v důsledku horkého počasí jsou nejvíce ohroženi starší lidé, malé děti hlavně předškolního věku, těhotné ženy, osoby s chronickým onemocněním zejména s vysokým tlakem, s onemocněním srdce a dýchací soustavy.

Pracovníci jihočeské krajské hygienické stanice tedy radí, jak se zdravotním komplikacím vyhnout:

1. Upravte si denní režim - omezte namáhavou činnost a pochůzka venku nebo je přesuňte do ranních a dopoledních hodin, kdy je chladněji. Přes polední a částečně i odpolední dobu raději venku nepobývejte - věnujte se činnostem s menší zátěží, případně odpočívejte.

2. Při pochůzkách venku vyhledávejte stinná místa, pomaleji se pohybujte, oblékejte lehké a volné oděvy spíše světlých barev a lehkou obuv, noste pokrývku hlavy, sluneční brýle, nechráněné části těla ošetřete vhodným opalovacím krémem s dostatečným ochranným faktorem. Nevystavujte se zbytečně slunci, zejména v poledních hodinách. Nikdy nenechávejte děti či domácí mazlíčky v zaparkovaných autech.

3. Při pobytu v budovách vyhledávejte dle možností chladnější místnosti, tedy v nižších patrech a s orientací na sever či severovýchod. K zastínění oken využívejte závěsy, žaluzie, rolety. Větrejte v noci nebo v brzkých ranních hodinách, přes den je okna lépe zavírat. Pamatujte na to, že i tepelnou úpravou jídel, tedy vařením a používáním trouby zvyšujete teplotu vnitřního prostředí. V klimatizovaných prostorách dbejte na správné nastavená klimatizace, v ostatních prostorách využívejte k ochlazení na příklad ventilátorů. Ochlazujte se sprchováním vlažnou vodou, omývejte a ochlazujte si ruce a předloktí. Podle možností si odpočiňte v průběhu dne pobytem v prostředí klimatizovaných veřejných prostor - knihoven, obchodních center a dalších.

4. Dodržujte pitný režim, dbejte na dostatečný příjem tekutin - za horkého počasí se obvykle doporuče dospělým vypít 2-3 litry tekutin v menších množstvích a častěji. Nečekejte na pocit žízně, který je oslabený zejména u starších lidí, děti se napít zapomínají. Vhodné jsou nápoje spíše neslazené a chladné, nikoli ledové, jako je čistá pitná voda střídavě se slabšími nesycenými minerálkami (vhodné je minerálky střídat), chlazené slabé čaje, vodou ředěn ovocné šťávy, aj. Vynechejte alkohol a omete černou kávu. Pamatujte na t, že tekutiny přijímáte i v pokrmech a konzumací ovoce a zeleniny (studené polévky, rajčata, okurky, melouny,…)

5. Upravte svůj jídelníček - konzumujte lehká a snadno stravitelná jídla, spíše v menších porcích, omezte jídla tučná, vynechte snadno kazící se potraviny - měkké salámy, chlebíčky s majonézou aj., které mohou být zdrojem infekce.