Tři nové interaktivní tabule ACTIVboard, pořízené díky grantu, který sehnal Jihočeský kraj, se zabydlely na českokrumlovské střední zdravotnické škole.

Doplnily tak své tři kolegyně, které si škola z vlastních zdrojů koupila koncem minulého roku. Své kroky ve středu do školy nasměroval zástupce ACTIVboardu Jan Míka, aby se podíval, jak si učitelé a žáci s novou technologií rozumí.

A aby nepřišel s prázdnýma rukama, vzal si s sebou na ukázku hned další novinku, která možná ve školství rozpoutá menší revoluci.

10.20: Vstupujeme do třídy, kde se žáci druhého ročníku oboru zdravotnický asistent učí fyziku. Učitelka Jana Wimmerová s novou interaktivní tabulí naplno pracuje.

Své žáky neustále volá, aby na tabuli vypracovali nějaký úkol. Ti svoji povinnost v klidu plní. Prezentaci, která je k vidění na tabuli, si učitel musel vypracovat sám. „Žáci s ní nyní pracují. Cokoliv do ní zanesou, si může učitel uložit a následně vytisknout,“ vysvětluje Míka.

10.22: Míka začíná každému rozdávat takzvaný ActiVote. Třídou zní mírný šum, nikdo nechápe, co se má vlastně dít.

10.25: S interaktivní tabulí si žáci evidentně rozumí. Ačkoliv se občas vyskytne menší problém s ovládáním, s novinkou ve své třídě se už dokázali sžít.

10.26: Míka se konečně dostává k prezentaci ActiVote. Systém aktivně zapojí do výuky každého žáka. Kantor položí otázku a jeho svěřenci pak zmáčknou jednu ze šesti možností. Okamžitě je pak vidět, jaké procento ze třídy odpovědělo správně a naopak.

„Učitel si tak zjistí zpětnou vazbu,“ říká Míka a ukazuje na tabuli příklad. Novinka si okamžitě získává mezi studenty sympatie. Ovšem pouze na pár sekund. Míka totiž neváhá a hned dodává méně přijatelný fakt.

„Učitel se pak může podívat, kdo jak odpověděl. Takovým způsobem se dá tedy dělat i test.“ Následuje veliký rozruch. Přihlížející ředitelka školy Martina Kokořová se s Janou Wimmerovou jen potutelně usmívají, žáci se začínají naopak mračit.

10.30: „Tak, jak by se vám takový systém líbil,“ ptám se mládeže ve třídě. „Je to zajímavý,“ ozvalo se nesměle. „Ale jo, pohoda.“ Jelikož je konec vyučovací hodiny, přesouvají se žáci do další učebny.

Postupně ActiVote vrací, i když se s ním někteří evidentně neradi loučí. Oranžová barva, tvar vajíčka, pro leckoho lákavá hračka. Situace jako ve filmu Obecná škola se ale nekoná, „vajíčka“ se vrátila všechna.

10.35: Přestávku využívá Jana Wimmerová k dotazům ohledně funkčnosti interaktivních tabulí. Vadí jí, že je obraz mírně šikmý a kraje přesahují tabuli. Jan Míka neváhá a okamžitě šplhá směrem ke stropu, kde seřizuje projektor.

„Interaktivní tabule je šikovná a určitě zajímavá. Jen je dost náročná na přípravu,“ podělila se o pocity Wimmerová a přitakala, že se stále s technologií učí zacházet. „Možností je spoustu, takže se pořád učíme.“

10.40: Školy, které měly od Jihočeského kraje dostat interaktivní tabuli, si mohly vybrat, zda chtějí ACTIVboard či SMARTboard. „Rozdíl je v softwaru a hlavně dotyku. Activ reaguje na speciální tužku, smart na tužku, ale i dotyk. Oboje má své výhody a nevýhody,“ vysvětluje Míka.

10.50: Českokrumlovská zdravotnická škola má i jeden vizualizér, který posouvá další možnosti výuky. Dokáže na tabuli přenést různé detaily, například motýlí křídla. Do třídy začínají sunout další studenti.

„Luxus,“ hodnotí interaktivní tabuli. Někteří by ale uvítali ještě modernější vymoženosti. „Třeba posouvací tabule by byla fajn,“ usmívá se jedna žákyně.

11.00: Nahlížíme i do vedlejší třídy, kde s tabulí pracují truhláři z druhého ročníku. Učitelka pro ně připravila speciální otázky, žáci tedy musí chodit k tabuli a ždímat ze sebe znalosti.