Podle provozního a šéfkuchaře restaurace U Třech kytar v Plané nad Lužnicí Michala Šimíka, si rozvoz pokrmů vybudoval stabilní pozici. „Tvořil až 80 procent objednávat, pro zbytek si chodili lidé osobně,“ zhodnotil dobu, kdy muselo být zavřeno. Odbyt u nich byl největší ve čtvrtek a v neděli.

Na listopadový svátek netradičně připravili Svatomartinský Rool, tedy cupovanou husu s jablkem a červeným zelím, krutony z houskových knedlíků a škvarky. „To vše jsme zabalili do tortilly a mělo to obrovský úspěch,“ zmínil Michal Šimík.

BOJUJÍ O EXISTENCI

Rozvoz ani výdej domů se rozhodli nepřerušit, lidé podle jeho slov do restaurace chodí mnohem méně než před začátkem pandemie. „Snažíme se udržet, i když je to těžké,“ dodal, že rozvoz si zajišťují vlastními silami.

Nyní požádali i o to, aby se stali výdejovým místem balíků. „Chceme tak dalším způsobem podpořit udržení restaurace v tomto těžkém období,“ řekl.

Podobně to vidí i Lenka Samcová ze strakonické restaurace Lovecká bašta, kde během vládních restrikcí zavedli také výdejové okénko a dosud funguje i rozvoz. „U nás převažoval rozvoz do domácností a firem, slabší byli víkendy a pondělky,“ konstatovala, s tím, že v rozvážení budou pokračovat po celý rok bez ohledu na pandemie.

Provozní restaurace Papa's Living restaurant na českokrumlovském Latráně Ondřej Berka naprosto souhlasí s tvrzením, že v největším lock downu dominovala klasická česká kuchyně. „Ač se více než dvě desítky let profilujeme jako restaurace se zaměřením na domácí čerstvou pastu, vyzrálá masa a čerstvé saláty, tak klasika vedla i na našem menu,“ vysvětlil.

Pokud zařadili na jídelní lístek pokrmy jako kachní stehno s červeným zelím a bramborovým knedlíkem, jakoukoliv omáčku či řízek s bramborovým salátem, tak měli o práci postaráno. „Svíčková vždy o vagon předehnala všechny ostatní, rajskou, koprovku, křenovou, nebo třeba smažený telecí řízek se salátem, a to jak bavorský nebo tradiční majonézový,“ uvedl nejprodávanější položky.

Žebříček v Jihočeském kraji
1. Pizza
2. Fast Food
3. Asijská kuchyně
4. Česká klasicka
5. Burgery

S tím, jak byly prázdnější ulice, se zrychlil čas doručení jídel. V lednu a únoru uběhlo od objednání k doručení v průměru 35 minut, říjnu a listopadu to bylo 28 minut. Zdroj: Dáme jídlo

Zájem o jídlo domů byl podle restauraterů z jihu Čech enormní, často je tento provoz zachránil od hrozícího krachu. „Největší zájem byl o českou kuchyni, ale i grilovaná masa, nebo o víkendech o trhané vepřové maso v domácí bylinkové focaccie, kuřecí stripsy či burgery,“ sdělil Ondřej Berka, provozní Papa's Living restaurant, že tato jídla vedla o víkendu či ve večer.

Z 90 procent byl a je podle majitele restaurace Ostrov v Písku Michala Polodny zájem o rozvoz. Význam této preferenci, ale přikládá tomu, že jeho podnik se nachází na píseckém ostrově. „Jedná se opravdu o klasická jídla. Když dáme na menu holandský řízek či plněné knedlíky uzeným masem, tak se zvyšuje poptávka,“ popsal trend.

Odbyt se podle něj vázal na nabídku jídel. „Nebylo pravidlem, že pátky byly silné. Lidé se řídí tím, na co mají chuť, a konkurence rozvozu je velká,“ míní Polodna. V jeho restauraci nabízí například i donášku k autu až za lávku.

Podpořit podnikatele v gastronomii se v Táboře rozhodli například zaměstnanci obecně prospěšné společnosti Cheiron T. Jak uvedla Anna Sejková, šlo o lokální podniky, které neziskovku běžně podporují.

„Když bylo možné sednout si na zahrádku nebo si vyzvednout menu z okénka, Chtěli jsme dát najevo, že sousedská solidarita je důležitá a vytváří zdravé klima města,“ vysvětlila Sejková.

KAŽDÁ POMOC DOBRÁ

Během léta tak kolektiv občas vrazil na oběd nebo si dal kávu či zákusek. „Byli bychom neradi, kdyby některý z perfektně fungujících podniků vysoké gastro kvality musel skončit kvůli covidu,“ upozornila na smysl akce.

I přes rozdílné chutě, se tak snažili o podporu. „Oběd v krabičce do kanceláře jsme si dali svátečně,“ uzavřela, že i malá pomoc je dobrá.