Ujet sedm set metrů zvládla za půl minuty, tedy průměrnou rychlostí 84 kilometrů v hodině.

„Ačkoli led může mít docela dobrou únosnost, je velmi nekvalitní a je to velké riziko," podivuje se nad riskováním řidičů šéf českokrumlovských vodních záchranářů Milan Bukáček. „Spoléhají na to, že když pojedou rychle, led se pod nimi neproboří, ale já bych si to netroufl. Stačí, aby jel někdo kousek vedle a tam se proboří, protože síla ledu může být o pár metrů dál úplně jiná."

Frymburští hasiči, kteří aktivitu na ledě monitorují, nemají informace o tom, že by se po ledě jezdilo i jinde než mezi Horní Planou a Bližší Lhotou. „Že se jezdí v Horní Plané, víme, ale rozhodně to nedoporučujeme," řekl Antonín Labaj. „Ani ve Frymburku se díky tomu, že pravidelně podáváme informace o tloušťce a kvalitě ledu, která nebyla celou zimu valná, na led zatím nikdo nevydal. Jsem rád, že se nám podařilo řadu lidí odradit od pokusu jezero přejet."

Nicméně hasiči ani vodní záchranáři nejsou oprávněni 
k tomu, aby chůzi či jízdu po ledě povolovali, nebo naopak zakazovali.

„Na led lidé vstupují na vlastní nebezpečí, my se snažíme eliminovat škody na majetku a životním prostředí a hlavně újmy na zdraví a na životě," dodal Antonín Labaj.

Někteří lidé však mají na nosnost ledu vlastní názor, protože stopy po kolech na ledě jasně svědčí o tom, že nezůstalo jen u dvou aut. „Viděla jsem, že jezdí, ale já to objíždím přes Novou Pec," řekla jedna z obyvatelek Bližší Lhoty. „Pěšky ale přes led chodíme, to strach nemáme." Její slova potvrdila i dvojice mužů, kteří měli v sobotu namířeno z Plané do Lhoty na oběd.

Vstup na led, i vzhledem k tomu, že se denní teploty již několik dnů pohybují nad nulou, ale nedoporučují ani v infocentru v Lipně nad Vltavou. „Jedině na vlastní nebezpečí," upozornil Jakub Neubauer, „i přesto stále dost lidí bruslí. Ale hromadné bruslení je povoleno až od 18 centimetrů, a tolik led rozhodně nemá, je silný 10 až 15 centimetrů."

Vodní záchranář Milan Bukáček varoval i před špatnou kvalitou ledu: „Je to tzv. bílý led, může být na povrchu natátý a bruslaři si na něm mohou snadno přivodit zranění." Zároveň připomněl, že se kdekoli může objevit místo, kde má led pár centimetrů – a ta jsou nejnebezpečnější.

Autor: Zuzana Gabajová