Jeden ze tří legendárních přívozů na Lipně, prám spojující Frymburk a Frýdavu, čekají změny. Zjara to bude takzvaná technická, čili prohlídka o technické způsobilosti. Na tu už jej začíná připravovat specializovaná firma. A ačkoliv loď patří a stále zůstává ve vlastnictví Přední Výtoně, před koncem roku se změnil její budoucí provozovatel. Tím, jak už Deník informoval, se stal samotný městys Frymburk.

„Provoz začne na jaře podle počasí," řekl starosta Frymburka Oto Řezáč s důležitým dodatkem: „Hlavně garantujeme stejné ceny, jako byly vloni. A naším cílem je i rozšíření provozu."
Prám jménem Hraničář už není nejmladším. České loděnice Praha jej postavily v roce 1983. Na délku má přívoz 21 metrů bez nájezdních můstků, s nimi 29. Široký je přes pět metrů. Ani údržba lodi není jednoduchou a levnou záležitostí. Jako každé motorové plavidlo či vozidlo, i přívoz musí jednou za čas na technickou kontrolu. Zatímco před léty stála šest stovek, nyní se za osvědčení o způsobilosti k provozu zaplatí i třicetkrát víc.

Náklady nese ovšem majitel, v případě Hraničáře je to stále obec Přední Výtoň. „Loď jsme získali někdy v devadesátých letech od Správy a údržby silnic," sdělila včera starostka Regina Houšková. Zajímavé na tom je, že frýdavský přístav prámu, potažmo Frýdava i most pod hladinou, patřily historicky až do roku 1960 ke Frymburku.

Jedním z důvodů, proč výtoňští zastupitelé odsouhlasili mezi dvěma novými zájemci o provozování přívozu právě Frymburk, je podle starostky Houškové i vzájemná spolupráce obou obcí.
„Ve své podstatě sdružujeme prostředky i na výstavbu cyklostezek, které vedou k přístavišti, a tak jsme nechtěli, aby provoz přívozu šel mimo náš vliv," říká Regina Houšková.