Zatímco jedna stavba skončila, druhá se chystá. Po zabezpečení skalního masivu nad ulicí Pod Kamenem v Českém Krumlově a po zarovnání povrchu hlavního tahu směr Český Krumlov – České Budějovice, musí vedení Českého Krumlova rozhodnout, jak vyřešit přilehlou křižovatku u Porákova mostu. Od března roku 2010 je přestavěna ze světelného režimu na kruhový objezd.
Zatímco během prvních měsíců jeho provozu si jej většina řidičů pochvalovala s tím, že urychlí průjezd tímto poměrně kritickým místem (Čk Deník 9. září 2010), letní sezony a poslední týdny provozu ukazují, že kolonám zdaleka nezabrání, možná naopak.
„Jsou řidiči, kteří tady zbytečně čekají na to, než vjedou do objezdu a to potom provoz zdržuje. Navíc je to třetí kruhový objezd v řadě za sebou a tak se kolony nabalují jedna na druhou,“ okomentoval včera asi nejpravděpodobnější názor na věc Lukáš Nový, který Krumlovem často projíždí. Přizvukují mu i mnozí další řidiči, včetně části dopravních odborníků.
„Náš původní záměr byl získat odborný posudek, zdali je lepší kruhový objezd, nebo světelná křižovatka,“ nastínil situaci starosta Českého Krumlova Dalibor Carda. „Ty názory se ale tak různí, že to vychází v poměru padesát na padesát. Jak v názorech občanů, tak v názorech odborníků je to prakticky nerozhodné. Buď jedna varianta, nebo druhá.“
Zásadní rozhodnutí tedy čeká vedení Českého Krumlova. Semafory na křižovatce sice stále stojí a po případném rozebrání provizorního kruhového objezdu by se snad i daly zprovoznit, ovšem už v roce 2010 avizovala českokrumlovská radnice, že životnost světel končí a jejich rekonstrukce by městskou kasu měla teoreticky vyjít na dva miliony korun.
Zatím to vypadá, že krumlovská radnice se kloní spíše k zachování kruhového objezdu, ale ne už provizorního v takové podobě, jako je tam dosud. „Musíme mít nejdříve studii o tom, zdali se tam kruhová křižovatka vejde. Pokud by zůstala jednoproudová, bude to špatně. Musíme zadat studii na co nejširší kruhový objezd s pomocnými pruhy,“ sdělil starosta Dalibor Carda.
Pokud by se takový objezd do těchto míst vměstnal, město by hradilo projekt, chodníky a osvětlení. O další investice přímo do kruhového objezdu by se podle předběžných dohod mělo podělit Ředitelství silnic a dálnic a Jihočeský kraj.
Prvním krokem ale je prodloužit úřední trvání provizorního kruhového objezdu. Bez něj by totiž měly betonové bloky z křižovatky u Porákova mostu zmizet už za tři týdny, protože úředně je provizorní stavba povolena jen do konce letošního srpna.
Další otázkou zatím zůstává výše a hlavně zdroj peněz, které budou pro stavební úpravy křižovatkypotřeba.
„V tuto chvíli je prioritou najít řešení, peníze budeme hledat podle toho, jaké to řešení bude,“ shrnul starosta Českého Krumlova Dalibor Carda.