Vedení města proto ubytovatele žádá o informace a o aktuálním umístění uprchlíků. Z nich bude vycházet při zajištění míst pro děti ve školách a školkách, potřebuje znát, kolik seniorů bude nutné zaopatřit, nebo jak zabezpečit dostatečné kapacity ve zdravotnictví. Toto úsilí ztěžuje fakt, že přesné místo pobytu přicházejících válečných uprchlíků v centrální evidencí chybí.
Proto se město obrací na ubytovatele, aby pomohli s evidencí uprchlíků na území města. Na webových stránkách města pro ně připravilo jednoduchý formulář. Získaná data pak využije pro přesnější a cílenější zajištění pomoci.
„Dobře si uvědomujeme, že obce a města musí sehrát v zajišťování a koordinaci ubytování uprchlíků a souvisejících služeb klíčovou roli na svém katastrálním území,“ řekl místostarosta Josef Hermann. „Velmi bedlivě proto sledujeme kroky vlády ohledně pomoci uprchlíků a postupně se připravujeme na jednotlivé fáze a okruhy pomoci, které budeme schopni sami zajistit.“
Vyplněním elektronického dotazníku se ubytovatelé zaregistrují do interního systému a město tak bude moci sledovat pohyby uprchlíků a zajišťovat pro ně nutné služby. Ale plánovat také dopravu, zajistit občanskou vybavenost, trávení volného času apod.
Databáze pomoci
Kromě toho město také vytváří databázi pomoci uprchlíkům. Do ní mohou lidé napsat, jakou pomoc nabízejí. Pracovníci města pak budou moci snáze reagovat na potřeby uprchlíků.
Nabídky pomoci od obyvatel, a zároveň žádosti ukrajinských uprchlíků po věcech i službách se v Českém Krumlově od začátku uprchlické krize sbíhají na městském úřadu. Pracovníci úřadu dennodenně komunikují s ubytovateli, se zaměstnavateli, s dobrovolníky a řeší jejich možnosti pomoci a na straně druhé se na úřad obracejí lidé z Ukrajiny, kteří pomoc potřebují.
„Přicházejí nám nabídky nejen na darování potravin nebo oblečení, ale také například na doučování češtiny pro ukrajinské děti, organizace nabízí volnočasové aktivity a podobně,“ vysvětluje Jan Lippl, tajemník městského úřadu a hlavní koordinátor týmu pro organizaci pomoci uprchlíkům. Protože tato agenda rychle narůstá, bylo nutné přijít s efektivnějším řešením pro evidenci nabídek pomoci. „Tak budeme schopni pružně reagovat na nabídku a poptávku,“ říká Jan Lippl.
Všichni, kdo chtějí nabídnout pomoc jakéhokoli druhu, mohou tady vyplnit formulář, prostřednictvím kterého úřad získá databázi nabízených věcí a služeb. Následně dle poptávky zajistí propojení kontaktů nabízené a vyžádané pomoci.
„Pokud například někdo nabídne skříň, tak ji zaevidujeme, a až po ní bude poptávka ze strany uprchlíků, tak snadno a rychle zajistíme, aby se nabídka a poptávka spárovaly,“ vysvětlil tajemník názorně.