Pohodlná cesta lanovkou z Čech do rakouského Hochfichtu už není pouhou vizí, o které obyvatelé Horní Plané a okolí, její vedení či místní hoteliéři dlouhou dobu sní.

Zhruba za tři roky může být projekt realitou. Jihočeský kraj momentálně pořizuje takzvaný regulační plán, který bude důležitým krokem k samotné realizaci.

Mnozí z lyžařů si oddychnou, že už nebudou muset jezdit po dosavadní cestě přes Zadní Zvonkovou. Ta je podle mínění některých z nich ostudou. V první řadě kvůli své nedostatečné šířce. Řidiči zde v zimě pak často zažívají horké chvíle.

„Kvůli úzké a zledovatělé cestě na Hochficht jsem letos v únoru odepsala auto. Vyhýbala jsem se protijedoucímu autu a zahučela jsem mimo silnici,“ zavzpomínala hornoplánská Yvetta Dejmková na situaci, která už potkala více šoférů, jejichž pohodová cesta za zimními radovánkami se tak proměnila v noční můru.

„Jako občan České republiky se za tu cestu stydím. Vždyť je to tam boj o život. Když přestoupíme hranice, je to rázem úplně o něčem jiném. Patřím tedy mezi ty, co lanovku chtějí všemi deseti,“ řekla Dejmková.

Podle Emila Horvátha, provozovatele penzionu U Medvídků v Hůrce, je největší vadou silnice na Hochficht nedostatek míst, kde by se auta mohla v klidu vyhnout.

„Ta cesta je špatná, což se všeobecně ví. Je tak úzká, že auta musí couvat. Mnohdy couvá i autobus. Auta také často končí v příkopu. To jsou, bohužel, běžné zkušenosti,“ řekl Horváth.

Na druhou stranu ale připomněl, že lidé mohou být za silnici na Zadní Zvonkovou rádi. „Lepší v současnosti nemáme. Když jsme začínali vozit turisty lyžovat na rakouskou stranu našich kopců, jezdilo se přes Vyšší Brod, a to byla katastrofa. Člověk jel přes Studánky, pak rakouskou stranou. Byla to hrozně dlouhá cesta. Pokud se k silnici přes Zvonkovou připojí lanovka, bude to jedna velká paráda.“

Regulační plán detailně ukáže, kudy lanovka povede. „Bude v něm zkonkretizováno, co všechno se bude stavět. Je to v podstatě velmi podrobný územní plán,“ řekl hornoplánský starosta Jiří Hůlka.

„Budou v něm zakresleny nástupiště, návštěvnické centrum NPŠ, zoo park, který zabrání odjezdu lyžařů pod případným průsekem, parkoviště, technické zázemí i jednotlivé sloupy lanovky. Je to náš nejdůležitější rozvojový projekt především z hlediska zaměstnanosti, ochrany přírody ale i mezinárodní spolupráce sousedních národů, na kterém usilovně pracujeme již třináct let. Nyní máme na dosah konkrétní výsledek.“

S tím, že se jedná o nejdůležitější rozvojový projekt, souhlasí i místní obyvatelé. Zatímco v létě je na této straně Lipna rušno, v zimě se dá mluvit o pravém opaku. Možnost pohodlné a rychlé dopravy do rakouského Hochfichtu přitáhne na Hornoplánsko nové turisty.

„Lanovka se na návštěvnosti regionu jednoznačně podepíše. Hochficht vstoupil do známosti, jeho propagace neustále roste, protože jsou lidé spokojení. Myslím si, že s Hochfichtem prohrávají i Krkonoše. Určitě je výhodnější z hlediska cen. Pokud k tomu přibude služba v podobě lanovky, jednoznačně to naši oblast posílí. Samozřejmě to pak přinese i nové pracovní možnosti,“ míní Emil Horváth. „Nesmíme zapomínat, že je v naší oblasti také Kramolín, do kterého míří stále více lidí.“