Práce na protipovodňových opatřeních v historickém centru Českého Krumlova jsou ve své polovině.

Během příštích několika měsíců by tedy měly z koryta Vltavy po tři čtvrtě roce zmizet bagry, do konce června pak i dělníci, kteří budou vyzdívat zbývající části náplavky. Pokud nenastane nějaké nečekané zdržení, pak by mělo být vše hotovo do začátku hlavní letní turistické sezony.

Bagrování Vltavy na jaře loňského roku silně rozbouřilo veřejné mínění části obyvatel Českého Krumlova. Nyní, zdá se, vášně opadly.

„Na otázku, jak vnímám dosavadní výsledek, vám neodpovím, protože stavba ještě není dokončena,“ řekl sochař Miroslav Páral, jeden z nejhlasitějších odpůrců stylu a pojetí protipovodňových opatření.

Vyzdívka břehů v oblouku řeky u Rybářské ulice mu podle jeho slov nevadí, protože je shodná s pojetím vyzdívky protějšího břehu. „Vadilo mi a bolelo mne, že se tímto způsobem řeší i náplavka, protože se tak zbavíme zeleně a vegetace v centru města,“ dodal sochař.

Jsou ovšem i lidé, kteří úpravu koryta dlouhodobě vítají. „Je dobře, že práce pokračují, protože velká voda nebyla nikdy nic příjemného,“ okomentovala to například Jaroslava Vajajová.

Jestliže pokračování prací neohrozí tání současného sněhu, pak by se do dvou týdnů mělo začít i s odbagrováním ostrůvku za Lazebnickým mostem. Kvůli aktuální sněhové nadílce v kombinaci s možným oteplením není tedy zcela vyloučeno i možné zdržení.

„Výsledná délka prací bude záviset na tom, kdy a zdali přijde velká voda,“ doplnila mluvčí českokrumlovské radnice Jitka Augustinová. Původní ostrůvek zatím využívá stavební firma k odvozu vytěženého materiálu.

Ostrov vyroste do léta, jez nejdříve za rok

Co je ještě třeba v centru Českého Krumlova v boji proti velké vodě dodělat?

„Zbývá nám dokončit úsek od Lazebnického mostu dolů, tedy dokončit nový brod mezi Parkánem a Fortnou, položit novou kanalizační shybku, dokončit prohrábku koryta až k pivovaru a odláždění levého břehu také až k pivovaru,“ vyjmenoval ve čtvrtek Martin Poláček, technický dozor z Povodí Vltava.

Brod v těchto místech už byl a někteří kritici prací dlouhodobě poukazovali na to, že i po vytěžení koryta zůstane vodě stále stejnou překážkou. „To určitě ne,“ míní Poláček, „koryto se v místech brodu prohlubuje o jeden metr a i nový brod bude také o metr níže.“

V současné době se nad hladinou Vltavy objevují bagry a těžká technika prakticky vždy, když to mráz dovolí. Samotné dláždění levého břehu ale může začít pouze ve chvíli, kdy venkovní teplota vystoupí nad nulu.

Dodláždit v tuto chvíli zbývají čtyři tisíce metrů čtverečních, což by se do prázdnin mělo stihnout, ale jak už bylo naznačeno, záležet bude na počasí.

„Termín dokončení stavby máme do konce června, zatím nevíme, jestli nás zdrží odtávající sníh z Lipna,“ doplnil Martin Poláček.

K dokončení celého komplexu protipovodňových opatření pak ještě zbývá výstavba nového jezu pod Plášťovým mostem a svého času Povodí avizovalo, že by součástí všeho měly být i mobilní protipovodňové zábrany známé například z roku 2002 z pražských nábřeží.

„Co se jezu týče, máme jej v úmyslu nahradit sklápěcím jezem. Řešili jsme asi pět variant. Výsledná by měla vyhovět jak pohledu estetického, tak připomínkám Národního památkového ústavu,“ nastiňuje budoucí možnosti Martin Poláček.

V tuto chvíli pracuje na výsledku projektant. Do roka by snad mohlo Povodí získat stavební povolení a pak už vše bude záležet na penězích.

Pomůže sponzor

Stavět se také bude ještě nový, nebo přesněji staronový ostrůvek za Lazebnickým mostem, který si lidé vyžádali. Vzhledem k tomu, že se ohlásil sponzor, který chce věnovat stavební materiál na stavbu nové verze tohoto ostrůvku, měl by výběžek vzniknout během několika týdnů.

S určitými omezeními pak budou muset během léta počítat vodáci, protože už nebude možné, aby nákladní přívěsy vjížděly například od Benešova mostu s loďmi až přímo ke hladině řeky.

„Omezení je nutné k ochraně nového vydláždění břehů. K samotné vodě budou moci zajíždět pouze služební vozidla vodohospodářských firem,“ doplnila mluvčí radnice Jitka Augustinová. Určitých úprav se dočkají i břehy a přístup k nim v místech u pivovaru.