V praxi to vypadá tak, že vlastně zodpovídá za propagaci Českého Krumlova, koordinuje činnost týmu pracovníků úseku cestovního ruchu, je zodpovědná za ekonomické výsledky, marketingové plánování a co nejlepší výsledky managementu cestovního ruchu. Jaké to vlastně je, propagovat Český Krumlov?
Jak lidé reagují, když zjistí, že vlastně hájíte barvy Českého Krumlova?
Většinou naprosto kladně, především slovy: to je krásné město. Tam jsem byl, nebo tam jsem se chtěl nebo chtěla podívat. Vy tam máte ten krásný zámek, otáčivé hlediště a podobně… Ještě jsem se nesetkala se zásadně negativním ohlasem.
Někdy se objeví takové provozní ohlasy typu: tam a tam se ke mně někdo nechoval úplně nejlépe, tam mi nechutnala omáčka nebo byl problém s toaletami. Ale i náš marketingový průzkum potvrdil, že ohlasy jsou spíše kladné.
Proč jezdí lidé, turisté domácí i zahraniční, do Českého Krumlova?
Stěžejním důvodem je atmosféra města, architektura, historie. Byť přijedou jen na jeden den, chtějí se na tyto věci podívat a zažít je. Nepřijedou sem apriori za sportem. Zatím.
Nabídl Český Krumlov turistům za posledních dvacet let nějakou jinou turistickou alternativu než historii? Podle všeho ne. A nestává se tak město oním diskutovaným skanzenem?
Máte pravdu. Ať už je to chystaná rekonstrukce synagogy, Třetího meandru, kláštera, autobusového nádraží, vše vychází z historie a potřeb turistického ruchu. I když u nádraží i z potřeb místních obyvatel. Ale na druhou stranu, nemyslím si, že město se stalo skanzenem.
Myslím, že objekty města i Rozvojového fondu si stále udržují funkce bydlení, případně administrativních budov. Velká část soukromých budov se opravdu mění na ubytovací zařízení. Těžko říkat, kdo za to může a zdali za to někdo může.
Není tak ale hlavní přednost Českého Krumlova zároveň i jeho hlavním nedostatkem?
Centrum města je takřka celé hlavně o turistickém ruchu. Ale co by se stalo, kdybychom vyhlásili jakýsi stop stav? Kdybychom řekli, nastěhujte se lidé zpět, přiveďte sem firmy a obchody… Budeme se mít lépe? Pomůžeme si tím? Je to těžké posoudit. Nic není černobílé.
Cestou asi není plnit ulice města stále větším množstvím turistů, ale lépe zacílit na klientelu. Nebylo by od věci soustředit se spíše na české turisty a česká města jako potenciál dalších návštěvníků? Například, co taková partnerská vazba Český Krumlov – Moravský Krumlov? Myslím tím oslovit propagačně jiná česká města…
Proč ne, ale musíte pak dopracovat vše do té fáze, aby místní přišli na prezentaci toho daného města. Zdali tyto prezentace opakovat…
To jsou technické věci, ty by se daly doladit. Spíše mi jde o myšlenku…
To by šlo. V rámci republiky vzniká více místních veletrhů tohoto typu. V Plzni, tuším, že v Ústí nad Orlicí… Zatím jsme se jich ještě nikdy nezúčastnili, ale zatím nedokáži odpovědět, zdali touto cestou půjdeme.
Jak jste se vlastně k téhle práci dostala?
Studovala jsem Vyšší odbornou školu Cestovní ruch, mezi tím jsem brigádničila v infocentru, poté jsem tam nastoupila i jako zaměstnanec. A za těch deset let jsem se dostala až na tuto funkci. Čili zkušenosti mám nejen z učebnic, ale i z praxe.