„Opravdu už to místy přesahuje únosnou míru a hodláme se tím v dohledné době zabývat," potvrdil při nedávné tiskové konferenci existenci tohoto fenoménu starosta města Dalibor Carda.

Téma vyplynulo z diskuze o změně vyhlášky na kruhových objezdech, kde má řidič sledovat dopravní značky, aby si včas udělal představu o přednosti 
v jízdě. Příkladem je kruhový objezd U Trojice, v jehož bezprostředním okolí je osmatřicet dopravních značek včetně dodatků a další téměř padesátka reklamních cedulí. To vše má poutat řidičovu pozornost.

Jednu z největších reklamních ploch tam provozuje Středisko praktického výcviku Střední odborné školy zdravotnické a Středního odborného učiliště Český Krumlov.

„V rovině doporučení nás v minulosti na toto téma oslovila referentka krajského úřadu. Měli jsme přehodnotit estetický dopad této reklamní plochy a možnost jejího odstranění bez nároku na kompenzaci příjmů, které nám z ní plynou," konstatovala ředitelka školy Martina Kokořová.

„Pokoušeli jsme se tomu dát jinou formu, ale setkali jsme se s odporem firem, které zde inzerují. Nejčastěji zaznívalo slovo diskriminace a otázky, proč by se měla dělat nějaká změna právě zde, když na to neexistuje právní podklad – a na jiných místech města, například na plotě nemocnice, to nikdo neřeší," říká Martina Kokořová a vyjadřuje svou ochotu dále jednat, pokud se v tomto směru bude v Českém Krumlově cokoli oficiálně prodiskutovávat.

Faktem ale je, že míst s velkým počtem reklam na různých nárožních plotech a jiných reklamně zajímavých místech přibylo. Sídliště Mír v okolí obchodní zóny je vlastně jedním velkým popsaným světem s billboardy přesahujícími lidské rozměry. Velké reklamní kampaně jsou ale na samostatné téma. Zjišťovali jsme, nakolik jsou pro firmy důležité menší reklamní cedule v hromadných reklamních plochách.

„Je to společenská záležitost a informace, že tady naše firma existuje," říká jednatel firmy Kamlach & spol. Vladimír Schnelzer. „Reklamy jsou i v historickém centru, nevím, proč by nemohly být tam, kde to podle mého není v konfliktu s památkovým charakterem Krumlova. Co se týče reklamního dopadu, není to samozřejmě hlavní strategie naší prezentace. Nejlepší reklamou je kvalitní práce, která za námi zůstává," vysvětluje jednatel.

Podobný názor má i jednatel Tiskárny Vyšehrad Jiří Bartoš.
„Naše cedule mají směrový charakter a říkají, kde v tomto městě jsme. Z hlediska naší reklamy sice nejsou stěžejní, ale myslím si, že informační cedule tu mají právo na existenci. Ty čistě reklamní by tu být nemusely," říká jednatel, který také považuje dobře odvedenou práci za nejlepší reklamu.

Zdá se, že prostor pro kompromisy by se v případě řešení dané problematiky našel. Problém ale asi bude věčný. Není to poprvé, kdy k diskusím na toto téma v Českém Krumlově došlo. Nejslavnější je asi případ z poloviny devadesátých let minulého století, kdy se na travnaté ploše před zastávkou na Špičáku objevil obrovský billboard, který kompletně zakryl to nejcennější, co může Krumlov zde vystupujícímu turistovi na první pohled nabídnout.

„Tehdy jsme nějak nebyli úspěšní v jednání o jeho odstranění, tak jsme si jej pronajali a nechali na něj nalepit motiv cihlové zdi s nápisem: Před pohledem na siluetu zámku vás chrání tento billboard. Vyvolalo to velkou odezvu a zanedlouho byl billboard odstraněn," vzpomíná kastelán českokrumlovského zámku Pavel Slavko, který tuto aktivitu vyvinul spolu s některými českokrumlovskými výtvarníky a sdružením Proradost.