Železniční nadjezd, který v pátek večer amputoval střechu zájezdového autobusu, bude lépe a výrazněji označen.

Jak Deník informoval, v pátek večer krátce před 19.30 hodinou, havaroval v Rybníku u Dolního Dvořiště zájezdový autobus se čtyřiačtyřiceti cestujícími. Při podjíždění viaduktu si utrhl střechu. Zraněno bylo pětadvacet lidí, z toho pět těžce. Většina cestujících měla velké štěstí, protože střecha se utrhla těsně nad jejich hlavami.

V letošním roce došlo pod tímto viaduktem ke čtyřem nehodám, kdy podle sdělení policie řidiči nerespektovali dopravní značení upozorňující na snížení profilu mostní konstrukce. Přesto se logicky nabízí úvaha, zdali je ono označení dostatečné. Jak dodala starostka Dolního Dvořiště Helena Panská, která shodou okolností bydlí takřka v těsné blízkosti viaduktu, nehod tu bývá v poslední době dost. „Byla jsem v pátek večer přímo na místě nehody a byl to strašný pocit. Je to jen několik týdnů, co se tady zaklínil kamion s polystyrenem. Zbytky polystyrenu v okolí viaduktu leží dodnes,“ řekla. „Proč nehody přibývají, si neumím vysvětlit. Od rekonstrukce nadjezdu je tu havárií víc, než tu kdy bylo, a vůbec nerozhoduje, jestli se nehoda stala ve dne nebo v noci. Myslím, že je to hlavně chybou řidičů,“ shrnula Helena Panská s tím, že uvažuje o tom, aby dolnodvořišťští zastupitelé otevřeli tento problém na některém ze svých zasedání a iniciovali změny v dopravním značení, případně jeho zvýraznění.

Nadjezd se podle dostupných informací rekonstruoval v roce 2008. Jeho další zvýšení není podle Správy železniční dopravní cesty technicky možné. Lidé, kteří si pamatují jeho původní verzi, upozorňují, že na spodní hraně původní konstrukce bylo namalované žluto-černé šrafování zvýrazňující nízký profil. To na nové konstrukci chybí. Možná třeba tento typ značení by řidičům, kteří přehlédnou dopravní značky, mohl na poslední chvíli přece jen pomoci.
Mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla k tomu včera pro Deník uvedl, že nejoptimálnějším řešením by podle jeho názoru byly vodorovně zavěšené tyče v určité vzdálenosti od mostu.

Zároveň ale dodal: „Když se stavba připravovala, nikdo takové značení nepožadoval. Samozřejmě, že se tomu, jako vlastníci objektu nebráníme, určitě bychom ho povolili.“ Halla zároveň dodal, že snaha o takové označení musí být primárně vyvolána buď správcem silnice pod viaduktem, případně policií. Nějaká konkrétní jednání o změně značení chce podle Hally Správa železniční dopravní cesty iniciovat. „Z hlediska ochrany našeho majetku zvažujeme při těchto jednáních větší iniciativu,“ shrnul Pavel Halla. Jenomže jednání o změně značení už začala pátého srpna letošního roku.

Podle mluvčí českokrumlovské policie Michaely Pavlíčkové už dopravní policisté situaci řeší společně s odborem dopravy v Kaplici.
„Aniž bychom čekali na to, až se tady stane nějaké neštěstí, jako v pátek, už v srpnu jsme se dohodli, že současné značení se vymění za nové. Poslední značka před viaduktem bude také umístěna v reflexním poli. Zvlášť bude označen i viadukt jako takový,“ shrnula včera Michaela Pavlíčková.
Kdy se kolem viaduktu značky osadí, to zatím není možné odhadnout.