Pomalu, ale jistě se začínají plnit obchodní centra a supermarkety lidmi, kteří sem přišli hledat náměty na dárky pod stromeček. To pravé předvánoční šílenství v pátek ještě více podtrhne tak zvaný Černý pátek – období, ve kterém některé obchody slibují až 50procentní slevy na zboží.

Jana Bláhová, marketingová manažerka Nákupního centra Géčko v Českých Budějovicích, uvedla, že zvýšený nárůst zákazníků u nich zaregistrovali uplynulý víkend.

ŠÍLENSTVÍ NEBUDENákupy vánočních dárků má teprve před sebou 32letá Jaroslava Golasová z Českých Budějovic. „Letos jsme si řekli, že chceme o svátcích klid a pohodu, takže žádné šílenství nebude,“ smála se s tím, že letošní dárky budou spíše o tom, co kdo potřebuje. Výhodné akce jako Black Friday ji ale dle jejích slov nechávají chladnou. „Mně přijde, že je to mnohdy jen chyták na zákazníka. Když něco potřebuju, tak prostě jdu a koupím to,“ dodala zákaznice. 

„Průměrná návštěvnost centra se v prosinci zvedá zhruba o jednu třetinu oproti průměrné denní návštěvnosti v běžném roce. Těsně před svátky se pak návštěvnost centra o víkendech zvedá na osm až deset tisíc lidí za den,“ nastínila.

Dodala, že nejčastěji v nákupních košících lidí končí elektronika, knihy, parfémy a kosmetika a hračky.

„V posledních letech získávají na oblibě dárkové poukazy do jednotlivých prodejen, nárůsty pociťují i cestovní kanceláře, a to na víkendových a relaxačních pobytech,“ uvedla Jana Bláhová.

Větší šum zaznamenala také Pavlína Jandová, marketingová manažerka IGY Centra v Českých Budějovicích.

„Zákazníci v těchto dnech už chodí jak pro samotné dárky, tak i pro vánoční dekorace. Vybírají ozdoby na stromek, adventní věnce, prostě všechny druhy sváteční výzdoby,“ řekla.

Nasát sem předvánoční náladu přišla ve čtvrtek Anna Plšková z Českých Budějovic s téměř tříletým Lukášem. Toho nejvíce uhranul několik metrů vysoký vánoční strom v přízemí centra. „Nějaké dárky už mám,“ prozradila maminka Lukáška. Ty ale dle svých slov nakupuje spíše přes internet.