Tragický úsek, který si později vyžádal ještě dvě další oběti na životech při dvou různých nehodách, se ale od té doby příliš nezměnil, byť po něm jezdí desetitisíce aut denně, včetně tisíců kamionů. Dopravu z něj odvede nová dálnice D3. Poslední úsek od Nažidel k hranicím s Rakouskem se od letošního ledna staví.

ŘSD staví u hranic s Rakouskem nejjižnější úsek dálnice D3, včetně mimoúrovňové křižovatky Dolní Dvořiště.
Dálnice D3 je u hranic s Rakouskem. Z okolí Dolního Dvořiště je obří staveniště

„Mámo, budu brzy doma, jedeme jako blázni…“ Tak zněla poslední slova, která od svého syna slyšela matka jednadvacetiletého Viktora Harta. Bylo to 8. března 2003 ve 20.16 hodin. Viktor v tu chvíli seděl v autobusu neoplan, který z rakouských Alp vezl účastníky lyžařského zájezdu domů na Karlovarsko. Víc už chlapec říct nestihl a domů už se nikdy nevrátil. Jeho jméno se objevilo na seznamu smrti. Seznamu obětí nejtragičtější nehody autobusu v novodobé historii Česka. Více se dočtete ZDE.

E 55, hlavní tah z jižních Čech do Rakousko, vede u Nažidel po tělese staré císařské silnice. „Maximálně se rozšířil povrch, ale co se týká stoupání, klesání a směrových zakřivení, to všechno je z doby, kdy se tam jezdilo s povozy. Svědčí o tom i tzv. čuba, tedy brzdový kámen na horizontu, který označoval místo, kde měl vozka povinnost začít brzdit povoz,“ vysvětlil Václav Kovář, krajský koordinátor BESIPu.

Zdroj: Deník

Před dopravní konferencí, která se konala zhruba před deseti lety, Václav Kovář zjišťoval, co bylo mechanismem vzniku nehody. Zavinil ji řidič, ale mohlo k ní přispět to, že zatáčka v klesání tzv. vynášela. „Řidič nechal autobus rozjet na vysokou rychlost a ve spodní části vjel do směrového oblouku, který měl dva poloměry zakřivení, což jsou, laicky řečeno, v podstatě zatáčky, které vyhazují,“ přiblížil Václav Kovář. „Řidič musí po vjetí do takového oblouku stočit kola, ale pokud se chce udržet na své straně, musí ještě následně volantem mírně pootočit na jednu či druhou stranu. To je věc, při které hrají velkou roli odstředivé síly, jež mohou vozidlo rozhoupat. A podle mého právě to k nehodě autobusu přispělo. Na základě toho pak ŘSD zdrsnilo povrch v klesání a ve spodní části směrový oblouk mírně srovnalo do jednoho poloměru zakřivení. Je to vidět i na svodidlech, jež před úpravou viditelně kopírovala dvojí poloměr zakřivení zatáčky, ale dnes už jsou vyrovnaná.“

Mluvčí ŘSD Adam Koloušek doplnil, že během opravy komunikace byla provedena i úprava krajnic. „Dále pak byl v řešeném úseku vyměněn i zádržný systém (svodidla) komunikace.“ Nyní už ŘSD nejjižnější úsek dálnice D3, která povede západně od problematického úseku I/3.

Pouhých dvanáct vteřin

Jak k nehodě, jejíž smutné výročí připomíná už šestnác let pomník z dvaceti balvanů, který na místě nechalo vybudovat dnes již zrušené občanské sdružení Nažidla 2003, došlo? Patrový autobus značky Neoplan chomutovské cestovky Vlna s 52 cestujícími, členy karlovarského plaveckého oddílu a jejich rodinami, se tehdy vracel z Alp z lyžařského zájezdu. Čtyřicet lidí sedělo v horním patře. Řidič se z kopce, kde je dnes rychlost omezena na 70 km/h, řítil od Dolního Dvořiště na Kaplici do údolíčka s mostkem přes Hněvanovický potok rychlostí 118 km/h.

Martin Kuba.
Dnes hejtman, tehdy záchranář. Scény od Nažidel nemůže dostat z hlavy

Pravou stranou autobusu sjel mimo vozovku, na pravou krajnici, a po necelých stech metrech, kdy jel podle tachografu stále ještě rychlostí 98 km/h, najel do svodidel. V té chvíli, bez brždění, prudce strhl volant, čímž se autobus dostal do smyku, prorazil svodidla v protisměru a skutálel se ze srázu. Šestadvacetitunový kolos se jednou převrátit přes střechu a zůstal ležet na levém boku. Střecha a celé horní patro byly při pádu zcela zdemolovány. To vše trvalo pouhých 12 vteřin.

Tragédie minutu po minutě
• 20.18 Na tísňovou linku 155 kdosi oznámil dopravní nehodu slovy: „Autobus s dětmi sjel do příkopu!“
• 20.25 Zdravotníci přijímají telefonát od účastnice nehody, z něhož vyplývá, že situace je „minimálně vážná“. Na místo vyjíždí záchranka z Českého Krumlova a sanita lékařské služby první pomoci z Kaplice.
• 20.29 První volající upřesňuje situaci na místě nehody a je aktivován krajský havarijní plán.
• 20.31 Budějovickým záchranářům končí den pracovního volna, jsou mimořádně povoláni do práce. O nehodě už se dozvídá ředitel krajské záchranné služby.
• 20.36 První dvě sanitky z Českého Krumlova a Kaplice přijíždějí na místo nehody.
• 21.05 K Nažidlům přijíždějí týmy záchranářů z Českých Budějovic.
• 21.37 Záchranáři vyprošťují z vraku autobusu posledního zraněného.
• 21.50 Vyproštění posledního usmrceného.
• 21.56 Do Nažidel přijíždějí sanitky z Prachatic.
• 22.44 Poslední zraněný umístěn v českobudějovické nemocnici.
• 23.35 Pracovníci pohřební služby nakládají do vozu poslední oběť nehody.
• 00.20 Poslední zraněný umístěn v prachatické nemocnici.
• 7.13 Likvidační práce na místě nehody.
• 12.21 Ukončení likvidačních prací.
Zdroj: záznamy MUDr. Jana Tučka, ÚSZS České Budějovice

Zdroj: Youtube

Ke dvěma smrtelným nehodám došlo u Nažidel i v letech 2009 a 2014:

Při čelní srážce dvou osobních automobilů u Nažidel zahynul rakouský řidič.
U Nažidel se těžce zranil poslanec Vladimír Hink
Včera krátce po 13. hodině se na silnici E55 nedaleko Nažidel na Českokrumlovsku čelně srazila dvě osobní vozidla.
Nažidla si vzala další život