Prodáme nepotřebné budovy ve Velešíně Nádraží a Holkově. Tak by mohl znít inzerát Českých drah, které se postupně zbavují svého nemovitého majetku.
Elektrifikace tratí s sebou totiž kromě vyššího komfortu pro cestující přináší i nižší nároky na početnost personálu, a tak nádraží, kde dříve dávali zelenou na odjezd vlakům výpravčí, osiřela.
Obdobný osud postihl i drážní objekty podél trati z Českých Budějovic do Horního Dvořiště. Mezi nimi jsou také stavby ve Velešíně Nádraží a Holkově, které České dráhy nedávno nabídly k využití Velešínu.
„Před několika týdny jsme se starostou Velešína vstoupili v jednání o možnosti pronájmu či prodeje pozemků, popřípadě i výpravních budov ve zmíněných obcích,“ potvrdila tisková mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová. Doplnila, že pokud by město o využití objektů projevilo zájem, teprve pak by obě strany jednaly o dalších podmínkách spolupráce.
Ano zřejmě nezazní
„Kromě ceny by bylo třeba dohodnout také například otázku věcných břemen,“ naznačila Radka Pistoriusová a podotkla, že nabídka Velešínským je v souladu s obecnou politikou Českých drah, které se postupně chystají prodat většinu zbytného majetku, zejména opuštěných výpravních budov včetně pozemků.
Nabídkou drah se již zabývali velešínští zastupitelé. Z jejich rokování vyplynul závěr, že dalšímu jednání o podmínkách odkoupení či pronajmutí budov u trati se město nebrání.
Žádná schůzka zástupců Českých drah a města se však zatím neuskutečnila. A pokud by proběhla, starosta Velešína Josef Klíma příliš nevěří variantě, že by se místní radní nakonec rozhodli budovy koupit.
K možnému odkoupení nádražních budov se starosta Velešína Josef Klíma staví zdrženlivě především kvůli stavebnímu stavu objektů. „Obytné budovy jsou vesměs staré, byty jsou hlavně druhé kategorie, a tak bychom do oprav budov zřejmě museli investovat nemalé peníze. Tudíž je otázka, zda by to pro město bylo efektivní,“ zauvažoval starosta.
Na nabídku Českých drah by podle něj zastupitelé mohli kývnout v případě, že by kupní cena objektů byla víceméně symbolická.
Otázkou zatím zůstává i to, jak by město objekty, v nichž jsou kromě dalších prostor i nájemní byty, případně využilo. „Předpokládám, že bychom v těchto domech zachovali byty,“ usoudil starosta Josef Klíma.
K tomu, aby výpravní budovy byly v budoucnu využity k bydlení, se přiklání i obyvatelka Velešína Nádraží Jana Stejskalová. „Podle mě by to bylo nejlepší řešení, vždyť například hostince máme v obci už dva. A jiné využití mě nenapadá,“ řekla.
Otázka, zda by město po odkoupení nádraží zachovalo čekárny pro cestující, je v případě Velešína i Holkova bezpředmětná. Podle mluvčí drah Radky Pistoriusové jsou totiž čekárny v obou nádražních budovách již uzavřeny a cestující se tady před nepřízní počasí mohou ukrýt pouze pod přístřešky.