Každý mohl zajít a na vlastní chuťové buňky se tak přesvědčit, jaký je rozdíl mezi tím, když potraviny obsahují nebo neobsahují palmový olej. Kaplická střední škola se totiž jako jediná ze škol na jihu Čech zapojila do ekoprojektu Menu pro změnu.

„Palmový olej si u nás lidé nakupují ne na vaření, ale spíše jako kosmetický produkt třeba do mýdel,“ přiblížila, oč studentům jde, učitelka kaplické školy Jitka Leisková. „Palmový olej je výrazně levnější, než ostatní potravinářské oleje, proto ho potravinářský průmysl tolik používá. Výrobci ho dávají prakticky do všeho. Najdete ho hlavně v cukrovinkách nebo smažených jídlech.“

Čím dál více lidí si uvědomuje, jak je zhoubné lavinovité šíření palmových plantáží na úkor původních pralesů nejenom pro živočichy, především orangutany, jež v nich žijí, ale i pro samotné lidstvo.

„Naše škola se pyšní titulem Ekoškola,“ pokračovala Jitka Leisková. „V rámci setkání koordinátorů jsem za školu přijala nabídku zapojit se do projektu Menu pro život a ze sedmi témat jsme si zvolili problematiku palmového oleje.“ A tak většinou studentky gymnázia a obchodní akademie napekly rozmanité pečivo na sladký i slaný způsob a pro porovnání přidaly produkty, jež obsahují palmový olej. Vše nabízely k ochutnání zájemcům v letní učebně ve dvoře školy.

„Pomáhala jsem akci vymýšlet,“ říkala Natálie Žitníková z Rejt, z 2. ročníku obchodní akademie. „Tato problematika mě zajímá, viděla jsem o ní řadu dokumentů a hodně mě to dojalo. Při ochutnávce je opravdu poznat rozdíl mezi tím, kde palmový olej je, a kde není. Zajímám se o to také proto, že se snažím jíst zdravě.“

„Jsem členem školního ekotýmu,“ řekl kvintán Karel Mrzena z Hubenova. „Chtěl jsem na akci upéct domácí cookies, ale nějak jsem si popletl datum. Cookies, které dělám já, jsou vláčnější, než ty s palmovým olejem, které jsou takové vyschlé a jako by umělé.“

„Jsme rádi, že se připojila Kaplice,“ ocenila koordinátorka projektu Menu pro změnu Ivana Moravcová. „Je přínosné, když se přidá střední škola, protože starší děti jsou kreativnější a leccos pěkného vymyslí. V projektu nejde jenom o samotné to jídlo, ale také o to, vést děti k tomu, aby o problému více přemýšlely a uvědomily si, že co děláme, má dopad na svět kolem nás.“