Silnice smrti. Úseku mezinárodního tahu E 55 mezi Velešínem a Dolním Dvořištěm už místní jinak neřeknou

.Na frekventované vozovce, kde za poslední dobu zemřely už desítky lidí, vyhasly v pondělí večer další tři mladé životy.

Podle všeho přitom stačilo málo a dvaatřicetiletý řidič, jeho o čtyři roky mladší partnerka a pětiletý syn mohli dál žít.

Podle nejnovějších závěrů vyšetřování nehody totiž Opel Astra Caravan, v němž tříčlenná polská rodina cestovala, objížděl na silnici E 55 ve směru ke státní hranici dvě stojící vozidla. Automobil se však nezařadil zpátky do svého jízdního pruhu a podle policejního mluvčího Milana Bajcury pokračoval stále středem komunikace.

„Opel poté čelně narazil do protijedoucího nákladního automobilu značky Volvo, který táhl cisternu," doplnil Milan Bajcura.

Otázkou zůstává, co mladému řidiči zabránilo vrátit se zpátky do svého jízdního pruhu. Mikrospánek? Nevolnost? Technická závada na automobilu? Na všechny otázky by mělo odpovědět další vyšetřování nehody, při které všichni tři členové osádky auta utrpěli devastující zranění, jimž na místě neštěstí podlehli.

Pondělní tragédie zároveň vyvolává otazníky, zda je silnice E 55, lemovaná pomníčky, skutečně zrádnou pastí pro řidiče, anebo je vysoký počet nehod v tomto úseku jen souhrou náhod či selhání motoristů.

Ředitel českobudějovické správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Josef Pešl připouští, že silnice by si s ohledem na svůj status a frekvenci provozu zasloužila lepší parametry. Nicméně za nehody, které se tady stanou, mohou podle něj hlavně řidiči.

„Zatím nikdo se na ŘSD neobrátil s tím, že právě stav silnice by mohl být příčinou některé nehody," zdůraznil Josef Pešl.

Vysoký počet nehod, jež se na úseku hlavního tahu mezi Velešínem a Dolním Dvořištěm staly, je pro něj záhadou. „Například v okolí Benešova u Prahy anebo Tábora na té samé silnici projede zhruba 40 tisíc aut za 24 hodin, mezi Českými Budějovicemi a Kaplicí je to přitom jen asi osm tisíc aut," porovnal Josef Pešl. „Co se příčin nehod týká, velkou roli v tomto úseku jistě hraje únava řidičů, kteří jedou na dovolenou nebo se z ní vracejí a přecení své síly," zauvažoval Josef Pešl.

Že je zmíněný úsek silnice E55 svým způsobem nebezpečný, potvrdil i inspektor silniční sítě ŘSD Jiří Křiváček. „Ta nebezpečnost je dána především nepřehlednými horizonty. Na ty ale upozorňujeme dopravními značkami s reflexním podkladem. To je maximum, co můžeme udělat," pokrčil rameny Jiří Křiváček.

Snahou ŘSD je podle něj i vykácení stromů podél frekventovaného tahu. „Tady ale narážíme na to, že kompetentní orgány nám povolí vykácet vždy jen pár stromů. A bez povolení nemůžeme dělat nic," doplnil Jiří Křiváček s tím, že opravdu bezpečný bude hlavní tah z Českých Budějovic směrem k hranici s Rakouskem až ve chvíli, kdy současnou silnici E55 nahradí plánovaná rychlostní komunikace R3.

Jediným, kdo v autě přežil, byl pes

V opelu, který se v pondělí u Velešína stal smrtící pastí pro tříčlennou polskou rodinu, cestoval také kříženec německého ovčáka. „Po nárazu zřejmě vypadl z auta a utekl do pole vedle silnice," usoudil velešínský strážník Václav Ottenschläger, který psa společně s Janou Pelderlovou z Velešína asi po dvouhodinovém nahánění odchytil.Podařilo se jim to až ve chvíli, kdy se pes vrátil zpátky k místu nehody. „Klekla jsem si na bobek a pes se ke mně v podstatě připlížil. Byl hodně vystresovaný," popsala včera Jana Pelderlová.

Jediný přeživší účastník nehody našel dočasný domov v českokrumlovském útulku. V příštích dnech se rozhodne, zda se ho ujmou pozůstalí po obětech karambolu. „Pokud ne, klidně bych si ho vzala k sobě. Pořád na něj musím myslet," dodala Jana Pelderlová.

Policie hledá svědky nehody

Českokrumlovští policisté a kriminalisté žádají všechny svědky, kteří by mohli podat jakékoli informace k pondělní tragické nehodě u Velešína, aby se obrátili na Operační středisko PČR Český Krumlov na telefonní číslo 974 232 101-2 nebo na linku 158, a pomohli tak objasnit příčinu této tragické události.