Ostrov bude i přes protestní petici obyvatel odtěžen, ale posléze znovu uměle vystaven. Zatím poslouží, jako odvozová komunikace pro nákladní auta, která budou odvážet vybagrovaný materiál ze dna Vltavy.

„Pak bude nános zeminy, který tvoří ostrůvek, odtěžen a nahradí ho nový ostrov s pevným základem, kamennými svahy a hydrodynamickým tvarem. Ostrůvek bude dlouhý necelých 25 metrů a široký téměř pět metrů,“ sdělila mluvčí města Český Krumlov Jitka Augustinová.

Otázka ostrova rozdělila obyvatele na dvě takřka nesmiřitelné skupiny. Jedna jej tvrdě hájí, druhá jeho odtěžení schvaluje. „Když mě řeka znovu vyplaví, obejdu všechny, kteří podepsali petici za zachování ostrova, aby mi škody uhradili,“ zní typický názor jedné strany. „Projekt je možná technicky dobrý, ale nectí specifikum historického centra,“ zní názor opačný.

Podle Povodí Vltavy a projekční kanceláře VH-Tres je možné, aby pod Lazebnickým mostem zůstal ostrov se stabilním základem a hydrodynamickým tvarem. Povrch ostrova se bude postupně svažovat od pilíře směrem po proudu k vodní hladině. Na ostrově bude osazena tráva a keřovité vrby.

„Tento projekt je výsledkem odborného posouzení a propočtů. Rada města si vyslechla argumenty investora a souhlasí s tím, aby se postupovalo podle navržené dokumentace, tedy aby za Lazebnickým mostem vznikl zpevněný stabilní ostrov se zelenou vegetací. Jsem rád, že Povodí Vltavy našlo kompromis mezi bezpečností obyvatel Českého Krumlova, ochranou před velkou vodou a požadavkem zachování ostrůvku,“ sdělil starosta města Luboš Jedlička.

Jak doplnil ředitel Povodí Zdeněk Zídek: „Nový ostrov byl vyprojektován tak, aby se při výpočtu počítalo nejvýše s horní mezí výpočtové chyby. Navržená podoba je maximem toho, co může projektant považovat za bezpečné a únosné.“

Taková stavba nad plán ale bude stát nějaké peníze.

„Zatím nevíme kolik,“ uvedl Poláček. O budoucnost ostrova se nyní stará projektant. „Až ostrov vyprojektuje, spočítáme, kolik to bude stát. Pak zůstane otázka, kdo to zaplatí. Komu dáme fakturu? Nevím. Tak daleko ještě nejsme,“ shrnul včera Martin Poláček.

V letošním roce se plánuje prohrábka koryta Vltavy a zpevnění svahů, rozšíření koryta, odtěžení násypů a náplavů. Práce by měly trvat 10 měsíců. Náklady činí zhruba 86 milionů korun. Po jejich dokončení přijde na řadu přestavba pevného jezu u Jelení lávky na jez pohyblivý.

Poslední dvě etapy prací pak zahrnují mobilní hrazení, místní úpravy a zvýšení nábřežních zdí a úpravy inženýrských sítí. Ty přijdou na řadu až v příštím roce. Podle Povodí jde o kompletní ochranu města proti stoleté vodě.

Město Český Krumlov řeší také protipovodňová opatření na řece Polečnici, na něž má od ministerstva zemědělství přislíbenou dotaci. Realizaci těchto opatření brání soudní řízení ohledně přesunutí památkově chráněného mostu přes Polečnici. Město Český Krumlov získalo již vloni souhlas ministerstva kultury s přesunutím kamenného mostu.