Nápad odměnit pěti sty korunami nejen ty, co budou mít samé jedničky, ale i ty, kdo se nejvíce zlepšili, vzešel ze školské komise. Více o tom řekl její předseda a zároveň zastupitel Jan Svoboda. 
„Z vlastních zkušeností vím, že děti je třeba motivovat. 
A to je cílem těchto stipendií. Kromě toho, že podpoříme ty nejlepší, dalším momentem bude i ocenění těch, co si od pololetí nejvíc zlepšili známky. Odměnou jim jistě bude nejen těch pět set korun, ale i to, že se dostanou mezi ty nejlepší," vysvětlil. Třetím aspektem podle něj bude i to, že celý projekt v konečném důsledku podpoří i finanční gramotnost tím, že stipendia budou uložena na dětská bankovní konta.

Na Českokrumlovsku ředitelé základních škol s motivováním žáků sice souhlasí, ale poněkud v jiné rovině. Ředitel Základní školy Školní v Kaplici Ludvík Bartyzal poukázal na to, že je třeba věnovat pozornost dětem, které už výborné výsledky mají. „Mám pocit, že se pořád jenom věnuje péče a pozornost dětem 
s určitými problémy a myslím si, že se trošku zapomíná na děti, které umí, chtějí a něco dělají," řekl. „Nechci vyhodnocovat, jestli to je dobře, nebo ne, ale v každém případě si myslím, že je třeba dát nějakým způsobem najevo, že si také všímáme dětí, které dělají víc, než musí.Na děti, které mají výborné výsledky, by se nemělo zapomínat," upozorňuje.

Stipendia ovšem považuje za kontroverzní krok ředitelka kaplické Základní školy Fantova Jana Drdáková, která je principiálně proti motivaci penězi. „Možná bych děti motivovala jinak," uvedla. „Volila bych odměny, výlety a podobně." Stejný pohled na finanční motivaci má i ředitelka českokrumlovské Základní školy Plešivec Jaroslava Neumannová, která si myslí, že na základní škole by děti být motivované penězi být neměly. „Motivovat je mají učitelé a rodiče, protože to jsou jejich zákonní zástupci," řekla a připustila, že finanční motivace by přicházela v úvahu na středních školách. „Když studenti chtějí dělat v nějakém oboru a snaží se, tak jim peníze mohou pomoci."

Souhlasí s ní starosta Kaplice Pavel Talíř. Město totiž žáky středních škol již podporuje. „Ale na základní škole v tom postrádám logiku, protože to by mělo být v zájmu samotných dětí a rodičů," vysvětlil. „Děti bychom tímto pouze naučily, že se vše dá motivovat penězi a myslím, že není zdravé takovým způsobem motivovat už děti na základní škole."

Že by motivace dětí měla vycházet především od rodičů, si myslí ředitel českokrumlovské Základní školy T. G. Masaryka Vlastimil Hlásek: „Pokud žáky dobře motivují rodiče, pak to má smysl. Toto už je al podle mě extrém, který se mých hodnot nedotýká."