„Aut jezdí ve městě opravdu mnoho a doprava je tady nebezpečná,“ postěžovala si před časem Jana Klimendová z Kaplice.

Nejen jí, ale i dalším obyvatelům města, kterým vadí těžká nákladní auta proplétající se úzkými jednosměrkami v centru města, se už brzy uleví.

Kapličtí úředníci se totiž dokázali včas dohodnout na výkupu parcel s majiteli všech pozemků, po nichž má přeložka vést. A tak stavbě silnice, která spojí Lineckou a Pohorskou ulici, kde vyústí kruhovým objezdem, už by nemělo nic bránit. I proto, že kraj na vybudování 1,9 kilometru dlouhé přeložky, po níž budou moci řidiči jezdit rychlostí až 80 kilometrů v hodině, už má připravené peníze.

Jak včera uvedla mluvčí Krajského úřadu Jihočeského kraje Kateřina Koželuhová, v současné době se vybírá zhotovitel potřebné projektové dokumentace. Ta by měla napovědět, kolik stavba bude skutečně stát. „Stavební práce zahájíme pravděpodobně na podzim. Stavba potrvá zhruba jeden rok bez technologické přestávky, avšak konkrétní doba vyplyne rovněž z projektové dokumentace,“ sdělila mluvčí.

S vlastníky pozemků, po nichž obchvat povede, jednali úředníci z Městského úřadu v Kaplici zhruba tři měsíce. „S 90 procenty vlastníků bylo jednání velice rychlé, u zbylých 10 procent jsme museli řešit i jisté křivdy z minulosti a jednání byla mnohdy velmi složitá,“ přiblížil Lukáš Bodnár, vedoucí kaplického odboru životního prostředí a úřadu územního plánování. „Nicméně vždy jsme našli přijatelný kompromis,“ podotkl.

Kolik peněz město za pozemky zaplatilo, nechtěl Lukáš Bodnár upřesnit. Kapličtí by si tím prý mohli značně zkomplikovat chystaná jednání s majiteli dalších parcel, které leží na trase plánované druhé, finální části obchvatu města. Ta v budoucnosti povede od kruhového objezdu v Pohorské ulici přes most, jenž překlene řeku Malši. Přeložka vyústí před Blanskem, a napojí se tak na silnici vedoucí do Benešova.

Tím začne obchvat zcela naplňovat svůj účel, a sice odvést zejména nákladní dopravu například se dřevem z centra města, kudy nyní projíždí právě směrem na Malonty a Benešov nad Černou.

S novým obchvatem nezískají Kapličtí jen úlevu od těžkých aut kličkujících ulicemi v centru města. „Výměnou za pozemky pod obchvatem, které město Kaplice coby současný vlastník převede do vlastnictví kraje, získá město od kraje pozemky pod některými silnicemi II. třídy, které se po vybudování obchvatu stanou místními komunikacemi. To je případ třeba Linecké ulice,“ vysvětlil Lukáš Bodnár.

Starosta Kaplice Pavel Talíř ocenil, že kraj tak významnou investici směruje právě do Kaplice. „Obchvat nejenže odvede nákladní dopravu z města, ale také otevře cestu do Novohradských hor, což napomůže rozvoji turismu i podnikání v naší oblasti,“ řekl.

Bude tedy nová přeložka spásou pro všechny obyvatele Kaplice? „Odvedení dopravy z centra město potřebuje, na druhou stranu z obchvatu asi nebudou nadšeni lidé, kteří na okraji města ve směru na Malonty, kudy má silnice vést, postavili domy,“ zauvažovala místní Jitka Turínová.

Nová silnice příliš nevadí osloveným obchodníkům podnikajícím ve městě, jimž možná nový obchvat odvede některé zákazníky. „Doby, kdy do města přijíždělo hodně Rakušanů, jsou už dávno pryč, a tak nyní chodí nakupovat hlavně místní,“ řekla Deníku už před časem Marie Zelová z prodejny potřeb pro domácnost v Linecké ulici.