Osm měsíců obléhaly Pobřežní ulici v Kaplici stavební stroje. Ve čtvrtek zrekonstruovanou vozovku spojující Českobudějovickou ulici s Farským náměstím slavnostně otevřeli zástupci města a dodavatelské firmy.

První auta tudy však projela již v úterý. „Silnici jsme otevřeli ihned po kolaudaci,“ potvrdil ve čtvrtek místostarosta Kaplice Josef Kaloš.

Jak je patrné, při projektování nové podoby ulice mysleli odborníci jak na motoristy, tak také na chodce. Po jedné straně vozovky totiž vznikl jeden a půl metru široký chodník, jenž tady dosud chyběl.

Pobřežní ulice se navíc nově stala obytnou zónou, a tak tady automobily mohou projíždět rychlostí nejvýše dvacet kilometrů za hodinu. Toto opatření vychází podle druhého z dvojice kaplických místostarostů Jiřího Havelky z původního zadání, které Kapličtí předali projektantům. „Chtěli jsme, aby se tady lidé mohli pohybovat bezpečně,“ zdůvodnil.

Na své si však přijdou i řidiči, kteří se v ulici dočkali nejen nového asfaltového koberce, ale i třinácti nových parkovacích míst. „Kromě toho tu vyrostla nová opěrná železobetonová zeď, která je zároveň bariérou proti případné velké vodě,“ připomněl Josef Kaloš. Ze zídky, jíž ozdobil plot, nově vedou schody do každé ze zahrádek v kolonii pod silnicí.

V rámci investice za 11 milionů korun dělníci do útrob silnice schovali novou dešťovou kanalizaci, ulici také osvětlují nové lampy. Novinkou je rovněž výrazné rozšíření komunikace v úseku u farní zahrady. „Farní zeď, která už byla v havarijním stavu, totiž dělníci rozebrali a posunuli o tři metry dál. Nebezpečné esíčko, které na silnici dříve bylo, díky tomu zmizelo, provoz v této části ulice přitom zůstal jednosměrný,“ sdělil Josef Kaloš.

Výraznější komplikace stavebníky při práci nepotrápily. „Problémy byly pouze s přívalovými dešti, které nám v polovině května, v polovině července a ještě začákem srpna zalily výkopy. Jinak vše probíhalo podle plánu,“ zhodnotil ve čtvrtek mistr stavby Zdeněk Hubáček. Jak doplnil Josef Kaloš, práce stihli stavebníci dokončit včas.

Lidé, kteří včera ulicí procházeli, si její podobu vesměs pochvalovali. „Je to pěkné, zamlouvají se mi hlavně nová parkovací místa. Jen nevím, zda mělo smysl investovat tolik peněz do této ulice, když tudy zase tolik aut neprojede,“ zmínila Kateřina Líbalová, která ve čtvrtek v Pobřežní ulici parkovala.

Podle Josefa Kaloše to však marná investice nebyla. „Pobřežní ulice slouží jako obchvat centra města, takže její rekonstrukce byla určitě potřebná. Myslím, že ji teď bude využívat více motoristů, což pomůže k odlehčení dopravní zátěže na náměstí a v okolních ulicích,“ uvedl.

Jak připomněl Jiří Havelka, rekonstruovat se letos měla i Českobudějovická ulice, na níž mělo město, stejně jako na opravu Pobřežní, přislíbenu dotaci z páté výzvy evropského Regionálního operačního programu. Přislíbené peníze však dosud nebyly vyplaceny kvůli nejasnostem ohledně přerozdělování dotací z této výzvy.

Zatímco ostatní projekty, které měli Kapličtí financovat s využitím těchto evropských peněz, město zastavilo, v případě Pobřežní ulice to už nešlo. V době, kdy se začalo prošetřovat přerozdělování evropských dotací, totiž stavba již byla zahájena. Do doby, než se nejasnosti s dotacemi vyřeší, tak město rekonstrukci Pobřežní ulice financuje prostřednictvím bankovního úvěru, který si pro tento účel sjednalo.