Pomáhají s problémy, nouzový stav ničí lidem nervy i vztahy
Je středa 10 hodin, když v Diecézním centru pro rodinu v Českých Budějovicích zvedá ředitelka Alena Poláčková coby dobrovolník zvonící telefon.
Týden co týden tady ona či jiný dobrovolník „půjčuje“ na dvě hodiny svoje uši, aby vyslechla trápení druhých.
MOJE UŠI PRO TEBE
„Tlak na rodiny je v nouzovém stavu enormní. Rodiče jsou v jeden čas živiteli, učiteli, vychovateli, zásobovači, uklízeči, motivátory, pečovateli, a to často i o seniory a další členy rodiny. Nápor povinností vytváří přetlak ve vztazích. Iniciativou Moje uši pro tebe chceme pomoci uvolnit napětí. Zájemcům tak nabízíme on-line čas, kdy si mohou ‚vylít srdce‘,“ přibližuje Alena Poláčková službu, která je prozatím dostupná do konce prosince.
S čím poradí: Služby k výběru jsou na www.rodinnysvaz.cz rozděleny do následujících oblastí: manželské a partnerské těžkosti, výchovné poradenství, služba pro rodiny a pěstouny, pro osamělé a nemocné, psychologické poradenství v těžkých situacích, řešení otázek plodnosti a porodnosti, trénink paměti.
Doplnila, že do celorepublikové akce jsou zapojeny na dvě desítky odborníků, mediátorů a poradců členských center Rodinného svazu České republiky.
„Obracet se může v podstatě každý, kdo si potřebuje popovídat, sdělit své obtíže, ulevit svému vnitřnímu napětí, nebo kdo se chce obrátit se svým i dlouhodobějším problémem na odborníka telefonicky, mailem nebo on-line,“ uvedla.
Podzimní situace je dle jejích slov pro lidi náročnější než na jaře. „Lidem chybí sociální kontakt v důsledku přijatých opatření se nemohou setkávat a sdílet své starosti. To je sice stejné jako na jaře, ale silně stresující je daleko horší průběh druhé vlny epidemie i to, že nejistá je navíc také prognóza. Stresující situace je dlouhodobá, opakující se, a tím únavná,“ řekla ředitelka Diecézního centra pro rodinu.
A co lidi trápí? „Je to nejistota v zaměstnání, karanténa nemocných, izolace seniorů, ale také nemožnost sdílet svoje problémy,“ uvedla Alena Poláčková některé z nich.
PARTNERSKÉ TRABLE
Nejčastěji se pak podle ní na dobrovolníky lidé obracejí s problémy nastavení režimu v průběhu dne, s otázkami psychohygieny, komplikacemi při navazování vztahů v současné on-line době a problematikou partnerských vztahů.
„Uvedu příklad… Taková maminka musí doma zajistit svým školním dětem klid pro školní práci, obstarat malé dítě. Manžel chce mít po návratu z práce domů klid, ona ale čeká vystřídání u dětí a chvíli oddechu, s tím ovšem partner nepočítá, k tomu se přidá známá ‚ponorková situace‘. To je devadesát procent všeho,“ řekla Alena Poláčková s tím, že v praxi se mediátor snaží vést zájemce nejen k uvědomění si potřeb toho druhého, ale také k jejich přijetí. „Pracovník pomůže problémy odzrcadlit, a tak napomáhá k optimalizaci partnerské domluvy,“ dodala na závěr.