Pomníček na připomínku amerického pilota, který havaroval na konci války s letadlem u Záluží, dostal ke středečnímu Dni válečných veteránů novou a důstojnou úpravu.

Ač se někteří z místních lidí zprvu obávali, že při stavbě místní komunikace vzal kamenný pomníček vedle cesty za své, opak je pravdou.

Pozemkový úřad totiž vylepšil cestu ze Záluží směrem k řece, do lokality zvané Koští. Nyní tam vznikla krásně hladká asfaltová silnička. A vedle ní vydlážděná plocha kolem kamene s pamětní deskou. Vylepšení okolí pomníčku se ujala obec Dolní Třebonín.

Ještě thúje

„Měli jsme to v záměru dlouho, ale nebyl na to pořád čas a peníze,“ řekl včera starosta Dolního Třebonína Pavel Ševčík.

„Když se ale Pozemkový úřad pustil do úpravy silnice, rozhodli jsme se to spojit se zvelebením pietního místa. Kolem kamenného pomníčku, na který nechal Military klub z Českých Budějovic umístit pamětní desku a instaloval u něho také vitrínku s údaji o pilotovi Williamu R. Predddym, jsme prostranství vydláždili zámkovou dlažbou. Zjara kolem vysázíme thúje a ještě odstraníme část vůkolního křoví. Úprava přišla obec zhruba na 40 000 korun,“ doplnil.

Pomáhal sedlák

Teprve jedenadvacetiletý pilot William R. Preddy zemřel tři týdny před koncem druhé světové války. U Záluží byl sestřelen při útoku na letiště Planá.

„Pamětníkem této události byl Jan Šmejkal ze Záluží, který již nežije. Ten těžce zraněného pilota vezl na žebřiňáku v doprovodu SS do Kamenného Újezda, kde měli Němci zřejmě velitelství. Tam mu nařídili, aby pilota na žebřiňáku odvezl až do nemocnice v Českých Budějovicích. V ní pilot údajně zemřel někde na chodbě,“ vyprávěl Pavel Ševčík.

Prostý pomníček z kamene pilotovi postavili tamní obyvatelé, kteří na pilota nezapomněli. Vždy se našel někdo, kdo v den výročí události ke kameni položil květiny nebo zapálil svíčku.

V posledních letech místo pravidelně navštěvují členové Militar klubu, kteří pomníčky padlých vojáků objíždějí a uctívají jejich památku.

„Asi před osmi lety sem přijel i strýc pilota Preddyho. Budějovický klub tehdy položil kolem pomníčku také pozůstatky pilotova letadla. Sedačku, kus palubní desky i vrtule. Nabídli strýci, aby si něco z toho vybral a odvezl domů, protože zřejmě má v Americe muzeum. Zvolil si sedačku,“ vzpomínal Pavel Ševčík.

„Také se říká, že támhle někde dole v lese je borovice s uraženým vrškem, kde spadl ten pilot.“

William R. Preddy měl staršího bratra, vynikajícího pilota, který zahynul o Vánocích v roce 1944 v bitvě Bastogne–Francie ve věku 25 let.

Nouzové přistání zhatil strom

Na konci války již stíhací piloti mohli volně vyhledávat nepřátelská letadla, lokomotivy a podobně a útočit na ně. Do toho se pustili i dva američtí piloti William R. Preddy a jeho velitel Raymond Freuter.

Nad Prahou narazili na dva německé proudové stroje. Jejich piloti ale byli poměrně mladí a souboji se hleděli vyhnout. Proto prchali a zavedli Američany nad letiště Planá u Českých Budějovic, které mělo velice dobrou protivzdušnou obranu. Na to němečtí piloti spoléhali. Aniž museli vystřelit ze svých kulometů, práci za ně vykonal německý flag.

Oba stroje P51K Mustang byly zasaženy. Letoun kapitána Reutera se zřítil u Boršova a jeho pilot byl na místě mrtev. Bill Preddy si k nouzovému přistání zvolil louku mezi Štěkří a Zálužím. Vše ale zhatil strom, který vyčuhoval z okraje lesa. Letadlo o něj zavadilo pravým křídlem, při rotaci se rozpůlil trup letounu.

K místu havárie se seběhli lidé a brzy dorazilo i gestapo. To nařídilo sedláku Šmejkalovi pilota odvézt na žebřiňáku.