Dálnice D3 se jen zvolna blíží k Českým Budějovicím, o hranicích s Rakouskem ani nemluvě. Aby stavba nabrala větší tempo, má jí pomoci projekt partnerství soukromého a veřejného sektoru – zkráceně označovaný PPP.

Už v květnu 2010 by mohlo být podle optimistických výhledů zahájeno výběrové řízení na příští soukromé partnery českého státu pro další úsek dálnice. Mají stavět D3 od Bošilce po České Budějovice.

„Paralelně s výběrovým řízením poběží výkupy pozemků, případně vyvlastnění,“ popsal plány ministerstva dopravy ohledně pokračování dálnice Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva.

Změny

Podmínkou zahájení celého projektu ale je, že se podaří na úrovni české vlády schválit upravený koncesní projekt PPP.

Jenže právě přípravy projektu PPP nyní stihla tvrdá kritika ze strany organizace Transparency International. Ta se zabývá obecně kontrolou využívání veřejných financí a také třeba mírou korupce v různých zemích.

Podle Transparency International nemá program kvalitní koncepci. Kvůli tomu se podklady pro projekt PPP několikrát předělávaly.

„Je otázka, kdo, a zda vůbec někdo, ponese politickou odpovědnost za plýtvání veřejnými prostředky, které byly na pilotní program dosud vynaloženy,“ uvedl David Ondráčka, ředitel české pobočky Transparency International.

„Patří sem mzdové náklady a platby řadě poradenských firem za přípravu studií, jejichž závěry nelze využít, a podobně,“ zmínil například některé výhrady Ondráčka.

Podle Transparency International jsou potíže projektu PPP ovlivněné i tím, že stát přesně neví, co si má do projektu zadat jako cílový stav.

Ministerstvo dopravy ale takový pohled na dosavadní přípravy projektu odmítá.

„Jedná se o pilotní projekt. Pilotní od slova, že se na něm má vyzkoušet realizace zadáním formou PPP, nelze očekávat naprosto hladký průběh bez komplikací,“ zdůrazňuje Jakub Ptačinský.

Státní vs. soukromé

Původně se mělo v rámci projektu PPP stavět už na úseku Tábor – Bošilec (Veselí nad Lužnicí). Tento úsek se ale nakonec buduje jako klasická veřejná zakázka.

„Analýzy vyhotovené pro ministerstvo dopravy ukázaly, že tento úsek bude efektivněji vybudován klasickou veřejnou zakázkou,“ vysvětlil Ptačinský.

Ministerstvo dopravy ale trvá na tom, že přes všechny výhrady kritiků je projekt PPP nejlepší variantou pro pokračování ve stavbě. Odmítá i tvrzení, že by projekt PPP vedl ke skrytému zadlužování.

S uchazeči na stavbu dalšího úseku dálnice se má jednat ve výběrovém řízení zhruba od srpna 2010. Od července 2011 se má začít stavět.