Prudce stoupající úzká silnice, na vrcholu křoví, trať a žádná světelná signalizace. Není divu, že už si přejezd mezi Holubovem a Křemží v místě zvaném na Švanďáku pár nehod vyžádal, a to například vloni v červnu, kdy šofér osobního automobilu naštěstí vyvázl s lehkým zraněním.

„Člověk se v tomto úseku kochá pohledem na nedaleký dominantní most. Pak ale zažívá horké chvíle na přejezdu, kdy do poslední chvíle kvůli křoví neví, jestli jede, nebo nejede vlak,“ řekl například řidič Vojtěch Cibulka.

Hlavně od Holubova je jízda nepříjemná, protože řidič na vrcholu poměrně prudkého kopce musí u kolejí takřka zastavit, aby se mohl pořádně rozhlédnout. Méně zkušený šofér se poté nemusí do stoupání rozjet. Auto mu v nejhorším případě povyskočí přímo na koleje.

„Když jedu směrem na Křemži, tak už automaticky sleduji nedaleký most, zda na něm nejede vlak. Kdo to tady ale nezná, tak ho to nejspíš nenapadne. Někdo poté může mít skutečně potíže se rozjet,“ řekl křemežský starosta Josef Troup. Problém může podle něho způsobit i úzká komunikace, kdy se řidič snaží vyhnout protijedoucímu autu a přejezdu už nevěnuje potřebnou pozornost.

„Auta se vyhýbají tak těsně, že se takřka dotýkají zrcátky. Místní lidé už vědí, že je lepší dole počkat, až protijedoucí vozidlo sjede. Pokud se řidiči setkají v nejužším úseku, tak už pak nestíhají koukat po tom, jestli jede vlak,“ řekl Troup. Situace je v zimě o to horší, že už tak úzkou silnici zmenšuje odhrnutý sníh.

Nepříjemné chvíle ale mohou nastat i ze směru od Křemže. „Stačí, aby se člověk zamyslel a nedá si dostatečný pozor. Přes to křoví ho vlak může hodně překvapit. Už se mi to stalo,“ zavzpomínal starosta Holubova Jaroslav Franěk.

Bezpečnosti přejezdu by pomohla světelná signalizace. A ta v tomto místě skutečně brzy vyroste. „Světla se objeví na několika místních přejezdech, například z Holubova na Kleť, z Holubova na Křemži nebo v Mříči. Už se na tom začalo pracovat,“ potvrdil včera Jaroslav Franěk.

„To je dobře. Už proto, že řidič odspoda uvidí, že může jet. Nebude tedy muset výrazněji brzdit, nebo dokonce zastavovat,“ konstatoval Josef Troup.