Tím výjimečným byla světová premiéra kompozice Bestiarium Fortune Square, jejímž autorem je polský kontrabasový virtuos a skladatel Aleksander Gabryś. Toto dílo společně je s Beethovenovou Pátou symfonií a Borodinovou předehrou k opeře Kníže Igor. Už celý tento týden se představení v Českém Krumlově připravuje.

V sálech bývalé českokrumlovské Prelatury připravuje nastudování svého podzimního koncertního programu padesátičlenný orchestr TriRhenum. Těleso se sídlem ve švýcarské Basileji je vpravdě mezinárodní – pod vedením britského dirigenta Juliana Gibbonse zde působí hudebníci ze Švýcarska, Německa, Polska, Argentiny nebo i Japonska. Každou sezónu pravidelně uvádějí dva nové celovečerní programy. Letos si totiž orchestr pro své podzimní soustředění zvolil právě inspirativní Český Krumlov.

Posluchači budou moci zažít zvláštní kontrast klasických děl hudební literatury se skladbou, jež reprezentuje nový pohled na roli sólových nástrojů a doprovodného symfonického orchestru. Bestiarium Fortune Square je totiž psána pro klasické, ale i elektronické nástroje, elektricky modulované hlasy,  polystyren nebo bič.
Aleksander Gabryś je sice Polák, ale dvacet let žije a studoval ve Švýcarsku. Podle dirigenta Juliana Gibbons se snaží orchestr, který je sestaven i kvůli experimentování, vyjít autorovi se ztvárněním jeho díla maximálně vstříc. „V rámci možností, které máme, se snažíme udělat vše pro to, aby autor byl z provedení skladby šťastný, aby zněla tak, jak si představoval a předala to, co má předat," konstatoval včera Julian Gibbons.

Skladba Bestiarium navazuje na tradici Bestiářů, tedy historických knih popisujících různé příšery nebo neznámé tvory.
Podle Aleksandera Gabryśe je ovšem záměrem i upozornění na naše vnitřní příšery: „Náš Bestiář je vlastně pokusem najít ony bestie sám v sobě." Dá se to připodobnit i ke starému východnímu přísloví pojmenuj démona a ztratí svou moc.