Období, kdy si lidé žijící na pravém břehu Lipna zkracovali cestu na protější stranu jezera pomocí převozů, už pomalu končí. Jako první se k zimnímu spánku o víkendu uloží loď převozu v Dolní Vltavici, který byl pro místní obyvatele i turisty spojnicí s nedalekou osadou Kyselov.

„Sezona pro nás každoročně trvá od 1. dubna do 30. října,“ potvrdil místní převozník Karel Vlášek.

Co se týká zájmu o převoznické služby, byla prý letošní sezona srovnatelná s těmi předešlými. „Akorát v květnu a červnu nám příliš nepřálo počasí, a tak lidé začali ve větším počtu najíždět až o prázdninových měsících,“ zhodnotil Karel Vlášek, který kormidluje loď o nosnosti 29 tun, na níž je místo pro osm desítek osob a osobní i nákladní automobily.

Naopak až do doby, než hladinu lipenského jezera pokryje led, bude v provozu převoz mezi Horní Planou a Bližší Lhotou.

Ten totiž obyvatelům pravé části jezera v tomto místě výrazně zkracuje cestu do zaměstnání, škol, ale i za nákupy na protější stranu jihočeského moře. Zatímco po vodě musejí z Bližší Lhoty do Horní Plané překonat pouze půlkilometrovou vzdálenost, po silnici je to přes Novou Pec téměř dvacet kilometrů.

„S vytažením lodí z vody proto otálíme, dokud je to možné. Už se stalo, že jsme jezdili i přes Vánoce. To pak převoz využívají i lyžaři, kteří míří do rakouského zimního střediska Hochficht,“ uvedl starosta Horní Plané Jiří Hůlka.

Připomněl, že letos se přibližně po padesáti letech dočkali místní převozníci vylepšení svého pracovního zázemí a cestující nové čekárny. „Za necelé dva miliony korun, které jsme investovali z prostředků města, vyrostla nová budova, která nahradila dosavadní stavbu z 50. let minulého století, k níž byly přistaveny dvě buňky. Nový je také plot kolem areálu,“ upřesnil Jiří Hůlka.

Hornoplánští v letošním roce investovali také do dvou nových automatických pokladen. „Pořídili jsme je za 470 tisíc korun. Ale tím, že převozníci už nemusejí vybírat od cestujících jízdné přímo na lodi, ušetří čas, a zvýší se tak přepravní kapacita lodí. Investice do automatů, které jsou podobné těm parkovacím, by se tak do čtyř let měla městu vrátit,“ vysvětlil hornoplánský starosta Jiří Hůlka.

Prostřednictvím automatů si turisté mohou zakoupit nejen klasické, ale i zlevněné jízdenky v rámci speciální městské slevové akce, která je poskytována turistům ubytovaným ve vybraných penzionech v Horní Plané a okolních obcích.

Alespoň do konce listopadu by měl jezdit také převoz mezi Frymburkem a Frýdavou. Končící sezonu tady hodnotí jako velice dobrou. „V meziročním srovnání vychází dokonce lépe než ta loňská,“ uvedla Růžena Valíčková, která se svým manželem zdejší převoznickou loď obsluhuje již čtrnáctým rokem.

Důvodů zvýšeného zájmu o cestování převozem hlavně ze strany turistů si podle svých slov neumí vysvětlit. „Možná je to tím, že výletníky přilákala nová Jezerní cyklostezka mezi Lipnem nad Vltavou a Frymburkem a chtěli se rovnou projet i po pravém břehu Lipna. Důvodem může být i to, že si Češi chtěli užít letní dovolenou, ale neměli na ni tolik peněz, proto vyrazili na Lipno,“ zauvažovala Růžena Valíčková.

Na složení výletníků prý bylo znát, že cykloturistů na Lipensku rok od roku přibývá. Naopak mění se jejich národnostní skladba. „Doby, kdy tu bývalo hodně Holanďanů, už jsou pryč. Suverénně teď převažují Češi,“ podotkla Růžena Valíčková.

Frymburský převoz uveze náklad maximálně o hmotnosti 29 tun. „Vejde se na něj až padesát osob a sedm automobilů,“ doplnila Růžena Valíčková.

Sveze se i kůň

- Převozem z Horní Plané do Bližší Lhoty, který bude vody lipenského jezera brázdit až do doby, než vodní hladinu pokryje led, je možné přepravit z jednoho břehu na druhý téměř cokoliv.
- Kromě lidí, jízdních kol, motocyklů a automobilů jsou to také přívěsy za osobní automobil, traktory i se závěsným vlekem, nákladní automobily, malé autobusy s kapacitou 16 osob a také koně.
- Nejlevnější jízdné zaplatíte za děti do tří let, které mají svezení zdarma, nejdražší je jízdenka pro koně, která vyjde na 135 korun.