S postupem krajského úřadu i nadále nesouhlasíme, proti chystané železnici se budeme bránit. To je vzkaz občanů a podnikatelů z Černé v Pošumaví těm, kdo chystají a podporují projekt Šumavských elektrických drah.
Krajský úřad připravuje koridor, který prodlouží železnici z Lipna nad Vltavou přes Frymburk do Černé v Pošumaví a vede především v této obci přes místa, kde stojí domy a rekreační objekty a ty bude nutné v případě stavby dráhy zbourat. Navíc se na koridorem zabraných územích v tuto chvíli nesmí nic postavit a to, co je rozestavěné, se nemůže dostavět.
Tato informace přišla jako blesk z čistého nebe před koncem loňského roku. Jak už Deník několikrát informoval, lidé si nejvíce stěžují na nevstřícný postup úřadů a také na nesmyslnost celé investice vyžadující několik miliard.
Konkrétní prohlášení občanů je už zveřejněno na internetových stránkách www.lipnopark.cz a je dokonce ještě tvrdší: „Koridor Šumavských elektrických drah tak, jak nám ho naplánoval Jihočeský kraj, nechceme a respektovat ho nebudeme.“
„Chceme okamžité zrušení koridoru Šumavských elektrických drah. Nebudeme se přizpůsobovat tlakům Jihočeského kraje, jenž upřednostňuje hrstku podnikatelů s přímou vazbou na kancelář hejtmana na úkor všech ostatních,“ pokračují ve výzvě lidé z Černé v Pošumaví.
Podle včerejšího sdělení Vladimíra Cnoty, zástupce veřejnosti obce Černá, svolávají občané na 21. dubna veřejné projednání tohoto problému. „Na místě budou chataři, obyvatelé Černé, podnikatelé, budou přizváni i zástupci kraje a politických stran. Máme přislíbenou účast i zástupců ministerstev dopravy a životního prostředí,“ nastínil včera Vladimír Cnota s tím, že o celý projekt a jeho dopady se už zajímají i zahraniční investoři, kteří v místech budoucí dráhy mají své nemovitosti či pozemky.
K narůstající nespokojenosti lidí vydatně přispěl i zápis ze zatím posledního březnového jednání kraje se zástupci obcí, kterých se projekt železnice dotýká. V zápisu se podle Vladimíra Cnoty i podle starostky Černé v Pošumaví Ireny Pekárkové uvádějí zavádějící informace, s nimiž lidé nesouhlasí. Protest proti tomuto zápisu už předala obec právníkovi i krajskému úřadu.
Další nedůvěra lidí k úřadům i politikům roste kvůli tomu, jaký vlak by tam vůbec měl projíždět. Daniela Řežábková z oddělení územního plánování odboru regionálního rozvoje Krajského úřadu Deníku mimo jiné řekla:
„Šumavské elektrické dráhy byly navrženy jako vlakotramvaj s využitím lehkých kolejových vozidel s možností jejich přechodu na klasickou železnici. Nejedná se tedy o klasickou trať, ale o jakousi pobřežní tramvaj, která by měla ekologickým způsobem propojit lokality na břehu Lipna a umožnit snadný přístup turistům z ubytovacích kapacit.“ Podle ní by dalším přínosem Šumavských elektrických drah bylo i zlepšení dopravní dostupnosti pro místní obyvatele. Vzhledem k navržené technologii by mohlo dojít k omezení automobilové dopravy, která má na životní prostředí podstatně větší negativní vliv než navrhovaný systém.
Bude to ale skutečně tak? Podle původní technické zprávy zhotovené před několika lety je totiž kolejiště připraveno pro soupravu 525, což je ale standardní vlak, který může jezdit i rychlostí kolem sta kilometrů v hodině. A to rozhodně nedokáže úzkokolejná tramvaj. Ve studii se dokonce uvádí: „Je nutné, aby příprava systému pokračovala s dostatečnou akcelerací, neboť jinak může dojít k realizaci různých investičních počinů v trase dráhy, které způsobí významné překážky…“