Sladký, či hořký závěr prázdnin. Tím je takzvaný reparát, který v uplynulých dnech a ještě dneska podstupují školáci, jež dostali v uplynulém školním roce na vysvědčení pětku nebo nemají uzavřenou klasifikaci. Zatímco se poslední srpnové dny mění u některých děcek v hotovou noční můru, někteří jedinci přistupují k opravné zkoušce laxně. A to až tak, že se ani do školy k přezkoušení nedostaví. Verdikt je pak jasný – pětka na vysvědčení zůstává.

„Je to naprostá zbytečnost, která se v poslední době rozmáhá. Žáci k opravné zkoušce nepřijdou. A to bez jakékoliv omluvy. Je to pak kontumačně za pět,“ kroutí hlavou například ředitel Základní školy Linecká Český Krumlov Karel Dvořák. „Dostavit se a doložit, že jsem byl nemocný či třeba někde v zahraničí, není přece takový problém. Ta pětka za to v žádném případě nestojí.“

Podobnou zkušenost mají snad v každé škole. „Na prvním stupni mělo u nás dělat reparát pět dětí. Nepřišel nikdo. Na druhém stupni přišli ale všichni kromě jedné dívky,“ řekla včera zástupkyně ředitele Základní a mateřské školy Větřní Dagmar Kopačková. „Věděli jsme to ale předem. Někteří rodiče prostě usoudí, že přezkoušení nemá cenu, ať tedy raději jejich děti opakují.“

Na křemežské základní škole se ke zkoušce děti tentokrát postavily čelem. „Stává se, že někdo nepřijde, ale letos musím říct, že se dostavili všichni. Musím je tedy pochválit, že k reparátu přistoupili zodpovědně,“ řekl ředitel školy Jiří Tham.

Někteří žáci si nejspíš příliš nevěří, nebo je jim vlastní osud lhostejný. V každém případě, že reparát dopadne dobře, je šance poměrně vysoká.

„Pokud žáci chodí na konzultační hodiny a na reparát se připraví, je opravdu veliká naděje, že zkoušku zvládnou. A ve valné většině případů se tak opravdu stane,“ potvrdil Karel Dvořák. „Vše je o přípravě. Žák prostě musí chtít.“

„U nás letos dělalo opravnou zkoušku osm dětí, z nich neprošly dvě,“ uvedl příklad, že reparát dává šanci, Jiří Tham.