Sezona končí, vody ubývá a tak jsou majitelé lodí, například na Lipně, povinni svojí loď vytáhnout na břeh a připravit ji na zimu.
A jak se ukazuje při vytahování lodí na souš v Jachtařském klubu v Černé v Pošumaví, neměli by otálet. Nedostatek vody působí problémy.

Přípravy většinou spočívají v tom, že se loď řádně vydrhne a sundají se ty části, které chce majitel přes zimu opravit, například dřevěné části kormidla a podobně. Možností, kde zazimovat loď je několik. Buď má majitel své místo někde za plotem, kam si svou loď sám odveze, nebo si pronajme místo v marině, kde jí může přes zimu nechat stát na břehu. V obou případech je potřeba speciální vozík, na který jeřábník loď po vytažení z vody posadí, a vozidlo s tažným zařízením, které obojí může transportovat. Na vozíku pak loď spočine přes zimu.

Než se loď z vody vyndá, je třeba jí „odstrojit". Tedy minimálně sundat ráhno a stěžeň. Ráhno majitel menší lodi sundá sám. Se stěžněm pomůže jeřábník. Ten je víceméně nejklíčovější osobou celého procesu. Jeřáb stojí na břehu u vody, většinou na volnějším prostranství kvůli lepší manipulaci jak s lodí, tak s auty s přívěsy.

Na vodě tedy majitel loď odstrojí a připluje pomocí motoru, či pádla k jeřábu. Na podzim hladina vody na vodních dílech klesá. Je tedy třeba stav hladiny sledovat a včas si rozmyslet, kdy sezonu ukončit a loď vyndat na břeh. Mohlo by se také stát, že oficiálně sezona sice ještě bude, počasí ještě bude, ale voda pod lodí už ne a majitel se s ní nedostane ke břehu.

Plánování se v tomto případě tedy vyplatí. „Musím říct, že jsem si myslel, jak to letos bude všechno v pohodě, vzhledem k tomu, že máme nový vozík a hodláme stát přes zimu v marině. Ale iluzi nám lehce překazilo to, že voda klesla dost rychle a tak jsme měli celkem problémy dostat se s lodí k jeřábu," líčil Jiří Zajíc z Č. Budějovic, který sezonu společně s kolegou ukončoval tento týden. Loď si totiž často sedala na dno a nešlo s ní hnout. Bezpečně hlubokou cestu jim poradil jiný jachtař, který měl loď již vytaženou. I tak jim cesta z kóje, kde přes léto jejich loď kotví, pod jeřáb trvala necelé dvě hodiny a spoustu sil.

Další fází je vytažení lodi na břeh. V marině v Černé v Pošumaví obsluhuje jeřáb správce areálu Emil Šimon. „U nás v Černé kotví 124 lodí," popsal. „Sezona končí 18. října, ale já jsem tady vždycky déle. To kdyby se ještě ozvali nějací opozdilci," usmívá se. Co si pamatuje, tak za jeho působení se v marině při vyndávání lodí na břeh nestala žádná vážná nehoda.

Pod loď, která je stále ještě na vodě, se umístí popruhy. Ty jsou přidělané k jeřábu a loď může opustit hladinu. Po správném uložení lodi na vozík může přijet traktor, nebo auto s tažným zařízením a vozík s lodí přepravit na vyhrazené místo pro přezimování. Na daném místě se vozík zajistí a loď pečlivě zakryje. Tak, aby majitel mohl být klidný a těšit se na příští sezonu.

„Celý ten proces představuje spoustu práce. Ale je to práce příjemná," řekl Jiřího kolega Petr Klíč, který spolu s ním svoji loď kotví v Černé v Pošumaví. „Je to ten typ práce, který chceme dělat co nejlépe, protože to děláme pro sebe. Ta loď nám toho spoustu dala přes léto a my jí to vlastně chceme vrátit," dodal. „S lodí jsou prakticky starosti pořád. Vždy je co opravovat a co zlepšovat, ale skutečná starost je s ní jen dvakrát do roka. Když se na vodu dává a když se z ní vyndavá," uzavřel.

Marina v Černé v Pošumaví otevírá sezonu 18. dubna a končí 18. října. Černá v Pošumaví je jedním z nejlepších míst pro konání závodů v jachtingu. Je to dáno vzdáleností břehů, která je zde kolem sedmi kilometrů.

Tyto závody se zde pravidelně pořádají na celosvětové úrovni. Naposledy se zde jel pohárový závod v lodní třídě Catamaran Open a třídě Tornado, kterého se zúčastnil i David Křížek, patřící ke špičce českého jachtingu.