O jiloro znamená srdce, o maro je v překladu chléb.

Z romské kuchyně

Návštěvníci dne otevřených dveří mohli ochutnat i pišot. Těsto ze čtyř brambor, žloutku, 500 g hrubé mouky, másla, soli a pepře vyválíme a nakrájíme na menší čtverečky. Naplníme podle chuti, např. zelím či tvarohem, a dáme vařit. Polijeme rozpuštěným máslem.

Malou lekci romštiny připravili studenti oboru sociální činnost Střední odborné školy zdravotnické a Středního odborného učiliště v Českém Krumlově všem svým budoucím spolužákům i jejich rodičům, kteří si v úterý přišli školu prohlédnout v rámci dne otevřených dveří.

Při něm se neprezentovali jen studenti oboru sociální činnost, kteří kromě speciálního dvojjazyčného pexesa nachystali i ochutnávku tradičních romských pokrmů, ale také budoucí zdravotničtí asistenti, zedníci, truhláři, lakýrníci a malíři.

Právě obor sociální činnost, jehož absolventi nacházejí uplatnění na úřadech veřejné správy, ale i ve školských a výchovných zařízeních, domovech pro seniory, nízkoprahových zařízeních či na úřadech práce, se však v Českém Krumlově vyučuje nejkratší dobu. Zájem o něj přitom projevují nejen děti z Českokrumlovska, ale i ze sousedních okresů, neboť je v nabídce jihočeských škol prakticky ojedinělý.

„Snažíme se, aby žáci do dalšího studia na vysoké škole či rovnou do praxe dostali co nejširší základ. Maturují například z předmětů sociální péče a právo, takže znalosti z těchto oborů mají široké,“ vysvětlila učitelka předmětů oboru sociální činnost Halka Jánová.

Doplnila, že zvláštní důraz je při výuce kladen na poznávání jednotlivých etnik. „Kromě romské menšiny se studenti seznamují i s životním stylem členů dalších početných etnik, kteří v České republice našli svůj domov. V současné době jsou to hlavně Vietnamci a lidé ze zemí bývalého Sovětského svazu,“ upřesnila Halka Jánová.

Školometskému přístupu je však způsob, jakým studenti českokrumlovské střední školy objevují kulturní tradice či rodinné zvyklosti příslušníků jednotlivých národnostních menšin, vzdálen na hony. Například životní styl Romů středoškoláci poznávají při praxích v českokrumlovském Komunitním centru Romů KoCeRo, exkurzích v brněnském Muzeu romské kultury, ale také při shánění podkladů potřebných k vypracování vlastních školních projektů, které shrnují například historii romské kultury.

„Učili jsme se historii romského etnika, zařazování jeho příslušníků do sociálního prostředí, ale i o tom, jak Romové žijí, o jejich zvycích a tradicích,“ shrnula náplň hodin romistiky studentka čtvrtého ročníku oboru sociální činnost Lucie Hawelková.

Z dosavadních poznatků, které o Romech získali, budoucí sociální pracovníky prý nejvíce překvapily romské rodinné tradice. „Dříve jsem například vůbec netušila, jak moc Romové prožívají úmrtí v rodině, ale ani to, že svatbu pojímají opravdu velkolepě a slaví ji i několik dní,“ uvedla Luciina spolužačka Dominika Faflová.

Při své praxi v komunitním centru prý studentky s překvapením zjistily i to, že mnoho romských dětí neovládá romštinu. „Romsky mluví převážně jen tehdy, když nadávají,“ všimla si Lucie Hawelková.

I když romština je prý jazyk těžký, z jeho znalosti mohou českokrumlovští středoškoláci ve svém budoucím povolání hodně těžit. „Znalost romštiny je pro pracovníky v sociální oblasti veliká výhoda, protože díky ní mohou k příslušníkům romského etnika proniknout blíže,“ doplnila učitelka Halka Jánová.

Odlišnost romských slovíček od těch českých nedělá problémy studentce druhého ročníku oboru sociální činnost Věře Dunkové, která se sama k romskému etniku hlásí. „Romštinu ovládám, tímto jazykem totiž mluvíme doma. A tak čas od času spolužákům s něčím poradím,“ zasmála se.

Doplnila, že o menšině, do níž se řadí, se za dobu studia dozvěděla to, o čem předtím neměla ani ponětí. „Mám namysli především historii naší kultury.“

Studijní náplň oboru sociální činnost se ale nezaměřuje jen na poznávání etnik. Žáci také pomáhají handicapovaným občanům, lidem smyslově a tělesně postiženým či seniorům. Anebo formou zážitkové pedagogiky seznamují žáky základních škol s riziky sociálně patologických jevů.

Další příležitost poznat blíže chod školy i náplň jednotlivých studijních a učebních oborů budou mít zájemci 17. ledna od 13 hodin. Komu však tento termín nevyhovuje, může do školy přijít kdykoliv.