„Původní plastové sítě už dosluhovaly, bylo tedy nutno skálu osadit novými ocelovými sítěmi," přiblížil účel prací Josef Pešl, ředitel českobudějovické správy Ředitelství silnic a dálnic, které je investorem úpravy nestabilního skalního svahu zářezu na výpadovce na České Budějovice. „A zároveň ji očistit od vegetace a náletových dřevin," dodal.

„Celá skála ale představuje velký problém, její narušení je mnohem horší, než se předpokládalo, takže se bude muset 
v budoucnu udělat kompletní sanace. Tohle je pouze záchytný údržbový systém," zhodnotil akci Jiří Čižmár ze společnosti AZ Sanace, která měla úpravu skály na starost.

„To, co bylo zvětralé, jsme ručně odkopali a poté jsme ke skále uchytili síť. Kotvy upevněné ke stabilnímu podloží jsou na ní proto, kdyby se utrhly velké bloky, ale jinak síť na skále pouze visí. Její funkcí je zachytávat kameny, aby nenapadaly na vozovku," popsal na místě práce na téměř tisíci metrech čtverečních skalního masivu jeden z pracovníků. „Na spodní okraj sítě jsme připevnili betonová závaží a celá síť se bude pravidelně ručně nadzvedávat a volné kameny se z ní budou vysypávat," dodal.

Bez pravidelné údržby však i ty nejlepší systémy ztrácejí své opodstatnění. „Kromě odstraňování volného kamení se musí pravidelně odstraňovat i nálety, aby skálu dál nenarušovaly a skalní blok se nedrolil," vysvětlil Josef Pešl z jihočeské pobočky ŘSD.

A skála U Trojice není jediná problematická. To potvrdil vedoucí odboru investic Městského úřadu Český Krumlov Petr Pešek. „Skal, které nás trápí, tu je celá řada." Náletovými dřevinami znovu zarůstá i skála nad kruhovým objezdem u Porákova mostu.

„Měly by se likvidovat, aby tam za pár let nevznikl stejný problém," podotkl Josef Pešl z ŘSD.

„Projekt pravidelné údržby je v kompetenci odboru investic, náš odbor zajišťuje jeho realizaci," říká Vlasta Horáková, vedoucí odboru životního prostředí MÚ Český Krumlov. „Na základě pravidelných prohlídek stavu v intervalu čtyř nebo pěti let se stanovuje konkrétní průběh prací, jako je pročištění porostů, které na základě podnětu odboru investic my provedeme," řekla Vlasta Horáková.

„Na příští rok máme naplánovaný průzkum skály pod divadlem," dodal Petr Pešek z odboru investic, „s tou se zatím nic nedělalo, takže je potřeba zhodnotit, v jakém je stavu, a podle toho se bude postupovat. Žádný jednotný projekt ale zatím vypracovaný nemáme."

Pro rok 2015 s velkými sanacemi skal nepočítají ani na ŘSD. „Největší problémy už máme vyřešené. Největší stavba, která nás příští rok čeká, bude pokračování přeložky silnice I/39 mezi Horní Planou a Želnavou, budeme ji rozšiřovat," řekl Josef Pešl.

Autor: Zuzana Gabajová