Silnice zablokovaná kamiony, které se marně snaží zdolat zasněženou a uklouzanou vozovku. Takový obrázek se na silnici první třídy ve směru z Horní Plané na Volary opakuje každou zimu.

Ač o vyřešení problému už dlouho usiluje správce komunikace, tedy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), a také místní samosprávy, trvalého zlepšení situace se motoristé zřejmě hned tak nedočkají.

Nářky bez odezvy

„Nákladní auta uvíznutá v kopci, to je takový místní evergreen,“ potvrdil starosta Horní Plané Jiří Hůlka. K tomu, aby se v kritickém úseku mohla silnice ošetřovat také solí, a ne pouze inertním posypem, dávalo město podnět už několikrát. Prosby Hornoplánských však zatím nikdo nevyslyšel.

Opakující se problémy na výpadovce na Volary potvrdila rovněž vedoucí Obvodního oddělení Policie ČR v Horní Plané Pavla Tůmová.

„Několikrát za zimu přijímáme oznámení, že silnice je zvláště pro kamiony nesjízdná. Údržba komunikace této kategorie, na níž je velký provoz, by proto měla být efektivnější. Pouze inertní posyp mnohdy nestačí,“ sdělila Pavla Tůmová.

Podotkla však, že do úzkých se tady motoristé dostávají i vlastní vinou, když v zimě vyjedou bez odpovídajícího vybavení.

Hlavní překážkou na cestě k nápravě nepříznivého stavu je fakt, že zmíněná silnice v úseku od Černé v Pošumaví zasahuje do zóny Národního parku a Chráněné krajinné oblasti (NP a CHKO) Šumava, kde je zakázáno ošetřovat silnice jinak než inertními materiály.

„Poté, co se v roce 2005 posunulo ochranné pásmo vodního zdroje Lipno, jsme zažádali ministerstvo životního prostředí o udělení výjimky z tohoto omezení pro úsek silnice ležící v okrese Český Krumlov. Tu vláda sice odsouhlasila, ovšem solit je možné pouze v kalamitních situacích, například při vzniku ledovky,“ vysvětlila Nina Ledvinová z ŘSD.

Podle loňské novely zákona o ochraně přírody a krajiny již správce komunikace nemusí o udělení výjimky ze zákazu chemického posypu žádat ministerstvo životního prostředí, ale rovnou příslušnou správu NP či CHKO.

„Proto budeme i nadále vyvíjet nátlak na to, aby bylo možné tento úsek silnice udržovat v zimním období chemickými prostředky v plném rozsahu,“ uzavřela Nina Ledvinová.

Kdy se smí solit

Chemické ošetření silnice I/39 v úseku z Černé v Pošumaví až na hranice prachatického okresu je podle usnesení vlády z 28. dubna 2008 možné pouze v případě náhlého vzniku ledovky nebo souvislé hladké ledové vrsty v celé délce a šířce úseku komunikace, kdy aplikace inertního materiálu zcela selhává.