Na takové číslo vzrostla produkce tohoto vína deset let po vstupu obnovené svatomartinské tradice na komerční trh. Hlavním favoritem českých kuchařů se stává dnes a v několika následujících dnech husa. Zeptali jsme se v několika restauracích na Českokrumlovsku, jak na tradici reagují.

„ Akci na toto téma jsme dělali v Depu loni poprvé, a bylo zcela plno. Podle množství rezervací už to vypadá, že se dnes bude úspěch opakovat," řekl nám Petr Zemek, ředitel firmy provozující českokrumlovské podniky Depo a Jakub. Podle jeho slov se akci nevyhýbají ani pivaři. „Přicházejí na husu, a pivo jim nikdo pít nezakazuje. Stejně ale nakonec ochutnají i víno. Letos na svatomartinské období objednáváme dvanáct druhů vína, bílé, červené i růžové, celkem něco přes sto osmdesát lahví," dodává.

Dalších sto lahví letošního vína, též bílého, červeného a růžového, čeká na zákazníky v českokrumlovském hostinci U Matesa.
„Svatomartinskou tradici dodržujeme už od samého začátku co vznikla – a podle mého názoru se každým rokem zájem lidí zvyšuje," konstatuje majitel restaurace Jaroslav Rada. Vlajkovou lodí menu je samozřejmě husa, pečená klasickým způsobem.

Také v restauraci Wellnes hotelu Frymburk již svatomartinská tradice dlouhodobě zakořenila.
„Tradici dodržujeme již od roku 2006, kdy byl hotel otevřen. Přímo na svátek a dny okolo něj, objednáváme stovku lahví svatomartinského vína asi ve čtyřech druzích," uvedl pro Českokrumlovský deník obchodní ředitel hotelu Jiří Lukeš. „Svátek svatého Martina patřil historicky k nejoblíbenějším svátkům v roce. Pro nás je to každoročně velmi příjemná akce spojená se svatomartinským menu ,o kterou je stále větší zájem," dodal.
Součástí menu je ve Frymburku nejen husa, ale třeba i husí paštika či staročeská posvícenská hnětenka.

Více čtěte dnes v Českokrumlovském deníku.

Autor: Jan Houska