Deník pracoval s modelovým příkladem pasažéra, který chce z centra Českého Krumlova dojet do Českých Budějovic nebo do Kaplice. Co se první trasy týká, tradiční taxislužby, které ve městě působí, tuto trasu v délce něco přes pětadvacet kilometrů nabízejí za zhruba 1100 korun, zatímco z Krumlova do Kaplice zaplatíte přibližně osm stovek.

S přepravní aplikací pasažéři mohou výrazně ušetřit. V Českém Krumlově si můžete objednat Bolt, zatímco v Českých Budějovicích jezdí i Liftago. V případě aplikací jsou ceny velmi variabilní. Jízdu z Českého Krumlova do Českých Budějovic lze objednat v jednu chvíli za 765 korun, zatímco o pár minut cena poskočila na 1195 Kč. Totéž platilo pro trasu Krumlov – Kaplice. Bolt ji nabízel za 575 Kč, o čtvrt hodiny už to bylo 915 Kč.

Bolt nebo Liftago využívá například Radim V. „Když se třeba domluvím s přáteli na pivo, jezdím domů Boltem. Mám pocit, že je i poté, co po covidu zdražoval, pořád levnější než klasické taxíky. Je ale potřeba sledovat, jak se mění sazba podle vytíženosti a špičky, v pátek večer může být dvojnásobná oproti jiným dnům. Příjemné je i to, že nepotřebujete hotovost. Když si stáhnete aplikaci a zaregistrujete se, jízdné vám strhávají z karty. A skvělá je možnost sledovat, kde zrovna řidič je. Objednáte si odvoz a nemusíte někde stepovat a čekat, v aplikaci vidíte aktuální polohu taxíku, můžete tak v klidu ještě posedět a vyrazit ven, až když Bolt opravdu přijíždí,“ vysvětluje důvody, proč mu alternativní služba vyhovuje.

U všech aplikací se ceny liší v závislosti na poptávce a nabídce řidičů. Na rozdíl od taxíku tak zákazník může zaplatit zcela jinou cenu, jede-li ve špičce, nebo třeba pozdě večer. Cena se také odvíjí od toho, kolik řidičů je zrovna k dispozici. Když budou všichni vytíženi, cena stoupá.

Český Krumlov plánuje MHD na zavolání

Město Český Krumlov před nedávnem uzavřelo memorandum se společností CITYA, které se týká spolupráce na zkvalitnění a digitalizaci veřejné dopravy. Cílem projektu je zajistit občanům pohodlné a flexibilní cestování bez pevně stanovených jízdních řádů. Díky většímu komfortu a kratšímu času na cestách můžou cestující nechat v klidu auto doma.

close Starosta Krumlova Alexandr Nogrády a Dominik Janik, výkonný ředitel společnosti CITYA. info Zdroj: Se svolením města. zoom_in Starosta Krumlova Alexandr Nogrády a Dominik Janik, výkonný ředitel společnosti CITYA.

Dodavatel tzv. poptávkové dopravy je CITYA, český startup specializující se na data a technologie, které tvoří chytrou platformu tohoto řešení. Platforma CITYA optimalizuje trasu v reálném čase a dynamicky ji přizpůsobuje tak, aby vyzvedla a přepravila co nejvíce cestujících. Tato služba už úspěšně funguje v Říčanech, Brně a Pardubickém kraji.

„Od projektu očekáváme, že by mohl doplnit městskou hromadnou dopravu v časech, kdy je její provoz neefektivní, a také zajistí obslužnost míst, která jsou pro běžnou autobusovou dopravu nedostupná,“ říká starosta Alexandr Nogrády.

Jak to funguje? Občané jednoduše mobilní aplikací objednají sdílený mikrobus, který je vyzvedne u tzv. „virtuální zastávky“ poblíž jejich domova. Cesty si můžou plánovat i 24 hodin dopředu. Trasa mikrobusu je chytrými algoritmy optimalizována podle nástupních a výstupních požadavků cestujících, což umožňuje efektivní sdílení jízd. Tento systém je ideální nejen pro běžné cestování, ale také pro přepravu seniorů a hendikepovaných osob.

Díky využití dat, algoritmů a dynamického plánování je možné efektivně obsluhovat okrajové části města, satelitní obce a menší vesnice. Služba je navržena tak, aby byla komfortní a motivovala občany k využívání veřejné dopravy místo osobních automobilů.

S pilotním projektem začala společnost CITYA v Říčanech - mikrobusy tam už přepravily desítky tisíc cestujících, přičemž 70 % těchto jízd bylo sdílených. Tento úspěch vedl k rozšíření služby i do okolních obcí.

„Naším cílem je nabídnout obyvatelům dostupnou, pohodlnou a flexibilní dopravu, která je přizpůsobena jejich potřebám, a zároveň snižuje počet aut na silnicích. Úspěšně více než rok fungujeme v Říčanech u Prahy a v obcích okolo Říčan, nedávno jsme začali jezdit také na Svitavsku v Pardubickém kraji. V České republice jsme pomocí naší technologie odvozili desítky tisíc spokojených cestujících s průměrnou obsazeností 4/6 míst a průměrným hodnocením jízd 5 hvězdiček z 5. Na tyto skvělé výsledky chceme navázat i v Českém Krumlově,“ uvedl Dominik Janik, výkonný ředitel společnosti CITYA.

V Krumlově se nejprve budou sbírat a analyzovat data o potřebách obyvatel a provozu, náklady na projekt jsou vyčísleny předběžně na 170 tisíc korun.