Správa železnic o tom Jihočeský kraj, JIKORD a GW Train Regio informovala na společném jednání začátkem května. V havarijním stavu je jsou úseky v celkové délce 8,92 km. Zpoždění, které vlaky naberou, se budou pohybovat kolem deseti až dvaceti minut. „Byli jsme nuceni ve spolupráci s dopravcem GW Train Regio upravit jízdní řád na tratích České Budějovice – Černý Kříž a v úseku Volary – Nové Údolí. Došlo zde k prodloužení jízdních dob a ztráty některých přípojů či ukončení vybraných vlaků v Černém Kříži na místo Nového Údolí. Upravený jízdní řád bude platit od června do začátku září, tedy v období 1. 6. – 3. 9. 2023. Následně by měla začít oprava nejhorších úseků,“ uvedl k neutěšenému stavu železniční infrastruktury Jiří Kafka, jednatel společnosti JIKORD.

S ohledem na dálkovou dopravu budou v Českých Budějovicích zachovány přípoje v dopoledních hodinách ve směru na Šumavu a ve večerních hodinách ve směru ze Šumavy. První výletní vlak pojede již okolo půl osmé ráno a nebude mít přípoje od všech vlaků dálkové a regionální dopravy.
„Vedení Jihočeského kraje je silně znepokojeno skutečností, že ani velké investice do trati přes Český Krumlov, které Správa železnic realizovala v posledních letech, nevyřešily její havarijní stav. Nutnost snížit rychlost tak přichází zrovna na začátku letní sezóny v nejnavštěvovanější oblasti Jihočeského kraje, což bude mít výrazně negativní vliv na turistický ruch. Navíc se jedná o nejvíce vytížené tratě v Jihočeském kraji. Nekvalitní stav dráhy tak kvůli Správě železnic zhorší komfort cestování až třem stům cestujících v každém vlaku,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Antonín Krák a ubezpečil veřejnost, že společnost Jikord udělá maximum pro to, aby nové jízdní řády co nejlépe reflektovaly nastalou situaci. Zároveň povede Jihočeský kraj se Správou železnic další jednání, aby se tato situace již v budoucnu neopakovala.
Letní jízdní řád se zpomalením počítá
Správa železnic (SZ) vysvětlila, že ke změně přistoupila po dohodě s JčK a dopravcem GW Train Regio, a to po komplexní preventivní prohlídce trati, která se pravidelně provádí na konci zimy. Ta zjistila zhoršení stavu železničního svršku, které nebylo možné předpokládat.
SZ s opravou této trati dlouhodobě počítala, začít měla již letos. „Diagnostické měření však při běžné kontrole po zimním období ukázalo na problematické úseky, u kterých není možné zachovat standardní traťovou rychlost v souladu s platnými normami,“ uvedl mluvčí generálního ředitelství SZ Jan Nevola. „Aby zůstal provoz na šumavských lokálkách plynulý i v letním období, kdy je využívá řada návštěvníků regionu, zavede Správa železnic na trati letní jízdní řád. Opatření bylo předem projednáno s objednavatelem dopravy, tedy Jihočeským krajem, a také s dopravcem GW Train Regio.“

Mluvčí Správy železnic upřesnil, že na trati budou v nezbytně nutném rozsahu zavedeny tzv. pomalé jízdy. „Bez úpravy jízdního řádu by výrazně ovlivnily pravidelnost vlaků. Hned po skončení letního provozu zahájí Správa železnic opravu trati, která bude zahrnovat výměnu kolejnic, pražců a přejezdových konstrukcí, čistění kolejového lože a opravy odvodnění,“ uzavřel Jan Nevola s tím, že práce začnou 4. září a potrvají do 30. listopadu.