Vybagrované a zčásti obložené koryto Vltavy, přeložení kanalizace, kterou ukrývá asi stometrový úsek náplavky, a nepřetržité stavební práce v historickém centru Českého Krumlova.

Na tuto realitu si od úterka musí zvyknout všichni lidé, kteří zde žijí, nebo kteří město v nadcházející turistické sezoně navštíví.

„Bagrování koryta začne od jezu u mostu Edvarda Beneše a skončí u jezu pod pivovarem,“ nastínil v pondělí Martin Poláček z Povodí Vltavy. Tuto část řeky v centru města je podle něj nutné rozšířit a upravit především proto, že zde žije nejvíce lidí ohrožených velkou vodou a také proto, že Vltava je zde nejužší.

Žádná letní přestávka není v plánu. Podle Milana Šafáře, výrobního ředitele subdodavatelské firmy, se bude pracovat do případného zamrznutí zeminy v zimních měsících a pokud to bude nutné, pak ještě na jaře příštího roku.

Úterkem 21. dubna se začínají pokládat panely, které by měly ochránit před těžkými nákladními automobily historickou dlažbu na příjezdu i výjezdu z řeky.

„Odtěžená zemina se nechá na náplavce nejdříve částečně vyschnout, teprve poté ji budou auta odvážet,“ doplňuje mluvčí radnice Jitka Augustinová. „Je tedy pravděpodobné, že může dojít, kromě zvýšeného hluku, i k mírnému zvýšení zápachu.“

Podle některých názorů ale není projekt protipovodňových opatření příliš ideálním. Takový má i sochař Miroslav Páral, jehož sochy stojí na náplavce.

„Při povodni v roce 2002 jsem měl v ateliéru dva a půl metru vody,“ zavzpomínal. „Ale nestěžuji si. Ono to k fenoménu města prostě patří. Podle mne ale není projekt zpracovaný kreativně. Je to vyloženě technická záležitost, která nebere v úvahu prostředí Českého Krumlova.“

Jisté komplikace také možná čekají jak vodáky, tak i provozovatele restaurací u řeky.

Vodáci budou proplouvat kolem bagrů

Počíneje úterým spouští Povodí Vltavy protipovodňová opatření. Jejich hlavním cílem by mělo být zamezení nebo zmírnění podobných problémů, jaké přinesla Českému Krumlovu například velká povodeň v roce 2002.

Zásadním způsobem mohou práce ovlivnit až stotisícovou vodáckou komunitu, která Českým Krumlovem projede během léta.

Pozor pro vodáky

Vzhledem k tomu, že průjezd staveništěm není pro lodě zakázaný, čekají je důležitá bezpečností omezení: „Bude nutné dbát zvýšené opatrnosti a pokynů pracovníků stavby, respektovat značení, nepřibližovat se ke stavebním strojům, v rozestavěných úsecích nevystupovat na břeh, nevyvazovat a neponechávat lodě na staveništi,“ doplňuje mluvčí Jitka Augustinová s tím, že investor v současné době vyjednává možnost průchodu a přetahování lodí takzvanou Myší dírou. Vzhledem k tomu, že se jedná o soukromý pozemek, není tato možnost zaručena.

Ze stavby samotné ale naštěstí nevyplynou žádná dopravní omezení pro běžnou dopravu a není plánovaný žádný odklon dopravy. Pouze bude nutné počítat se zvýšeným průjezdem nákladních aut po Linecké ulici a kolem Ambitu.

Peníze a čísla

Celkové náklady jen na této části řeky Vltavy dosáhnou osmdesáti šesti milionů korun. Vybagrovat by se mělo mezi 40 až 50 tisíci kubíky zeminy. Koryto bude prohloubeno o 60 až 90 centimetrů.

„Kolik takových krásných historických měst po světě ještě před pár lety bylo a už nejsou. A Český Krumlov také začíná podléhat penězům investorů,“ okomentoval první stavební přípravy sochař Miroslav Páral. Naráží tím jednak na nemilosrdnou likvidaci stromů podél řeky, ale i na vybetonování nebo vydláždění části koryta.

Podle vedení města jsou ale protipovodňová opatření nejen na Vltavě, ale i na Polečnici velice důležitá. „Máme historickou příležitost, která už se nemusí opakovat,“ připomíná svůj dlouhodobý názor starosta Českého Krumlova Luboš Jedlička.

Hlavní roli v protipovodňových opatřeních na Vltavě hrají peníze. Ty uvolnilo ministerstvo zemědělství.