Vozy, kterých se to týká, uměly rozpoznat, kdy jsou testované na diagnostice. V tom okamžiku uvedly do chodu zařízení, které emise snížilo na povolené normy.

Těchto vozů může být až 11 milionů. Kauza bude mít samozřejmě dopad i na německou ekonomiku a někteří se bojí, že poškodí značku Made in Germany. Aféra se dotýká mimo jiné i automobilů Škoda. I v těch mohou být motory, které udávají nepravdivé informace o výši emisí.

Na to, aby tento problém začal české zákazníky trápit, je ale nejspíš ještě moc brzy. Potvrzuje to i vedoucí prodejny CB Auto v Českém Krumlově Vít Kovář: „Reakce majitelů aut patrně teprve přijdou. Myslím, že se to týká pouze jednoho typu motoru a myslím, že se tomu věnuje nepřiměřená pozornost. Koncern z toho nějaké závěry určitě vyvodí."

Prvním dopadem je odstoupení šéfa koncernu Martina Winterkorna z funkce. Koncernu hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (437 miliard korun).

Prodejny aut v Českém Krumlově to zatím nijak neovlivní. „Naši prodejci neevidovali ze strany zákazníků žádnou stížnost. Všechna naše auta jsou v pořádku," řekl včera Vít Kovář.

„Vylepšené" motory mohou být i v dalších značkách vozidel, které pod koncern Volkswagen spadají. Kromě Škodovky mezi ně patří Audi, Seat, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche, nákladní MAN, Scania a užitkové vozy Volkswagen a motocykly Ducati. Automobily s těmito motory se prodávají již od roku 2009. „Nevím, co bych vám na to mohl říct. Aféra to je, ale také je to třeba jen konkurenční boj," připouští další možnost Jan Kohout, majitel autobazaru na Českokrumlovsku. Majitelům vozů Volkswagen kauza zatím vrásky nedělá. „Každý výrobce má nějaké mouchy, tedy nedokonalosti," říká majitelka VW Passat Jana Bayerová z Kladného. Její zkušenost s vozem je dobrá a značce zůstane věrná. „Všichni, o nichž vím, že Passata mají, jsou spokojení, takže můj názor na Volkswagen to nemění. Jsou to dobrá auta," je přesvědčena.

Až na to, že jejich výrobci vědomě překračovali emisní normy, a to až pětatřicetkrát.