V sobotuna nádvoří klášteratotiž slavnostně odhalili a vysvětili zhruba čtyř metrovou sochu s rozepjatými křídly, sochu, která symbolizuje právě andělskou bytost.

Anděla vytesal takřka před půl rokem v rámci vyšebrodského sochařského sympozia sochař Ivan Šmilauer z Pacova. Objekt pak několik měsíců čekal v depozitáři.

„Poměrně dlouho jsme hledali místo, kam anděla umístit,“ nastínil starosta Milan Zálešák. Hledání trvalo dlouho nejen kvůli rozměrům díla, ale i kvůli jeho symbolice. A když bylo nakonec rozhodnuto o klášteru, pak i kvůli tomu, než proběhnou všechna úřední povolení památkářů.

Od soboty stojí v prostoru mezi návštěvnickým centrem kláštera a bývalou soudní budovou. V místech, kde by v budoucnosti měl vzniknout nový hlavní vchod do celého klášterního komplexu.

„Myslím, že krásně symbolizuje to, co už bylo za poslední roky opraveno. Jedním křídlem totiž ukazuje na jednu z nově opravených částí a druhým na naše velké přání, na dosud neopravenou soudní budovu,“ doplnil starosta.

Symbolika je jasná, anděl patří do míst duchovních. V sobotu jej slavnostně vysvětil i představený vyšebrodského cisterciáckého kláštera převor kláštera Jan Justin Berka.

„Každý člověk má svého strážného anděla,“ řekl převor. „Skrze anděly zakoušíme pomoci, útěchy a často i jejich moc ve chvíli, kdy si nevíme rady. Jsou to boží poslové a je dobré si připomenout, že tato úžasná možnost je nám dána a my abychom ji vyžívali.“

Sochař Ivan Šmilauer použil v vytvoření sochy dubové dřevo z místních lesů. „Dřevo je tak kvalitní, že nás socha všechny přežije,“ doplnil sochař.

Dovedně využil i určitého „kazu“, tmavého odstínu uprostřed kmene. Dokončenému andělovi totiž vytváří tmavá skvrna srdce uprostřed hrudi.

"K andělům se, myslím, hodí nádherná báseň od výtvarníka Hanse Arpa," řekl Ivan Šmilauer těsně před odhalením monumentu: Jak by se nám hodily nebesky modré duše a nebeské písně, jaká by to byla křídla… a jeden z andělů by měl třímat nebeské opratě, jak toužíme po takovém velkém výletu.

Jak to bylo s anděly?

V hebrejském významu byl anděl posel, v pozdním židovství a později i v křesťanství se tento pojem později přetvořil v pojem duchovní bytosti duchovního řádu, která slouží jako prostředník mezi Bohem a člověkem.

Nauka o andělích se označuje jako angelologie, která v křesťanství tvoří jeden z podoborů teologie. Vedle tohoto hlavního významu se pojmu používá i pro označení různých mystických a esoterických nauk.