Český Krumlov – O tom, jak se dostávají potraviny na náš stůl, co stojí za jejich vypěstováním, výrobou či dovozem ke spotřebiteli, jakož o nerovnováze v distribuci potravin, se v pátek odpoledne mnohé dozvěděli žáci Základní školy Kaplická v Českém Krumlově. Je totiž jednou z patnácti škol, které byly vybrány do kampaně Postavme se hladu, projektu organizace Člověk v tísni.
„Velmi si toho vážíme, protože jsme škola praktická, tedy nikoliv běžná základní škola," řekla Jana Jedličková, zástupkyně ředitelky a koordinátora projektu, zabývajícím se zpracováním regionálních potravin. „Máme svou školní zahradu, takže děti sklízely zeleninu a ovoce, ze kterých následně vařily," dodala Jana Jedličková. Sklizeň měli na starost chlapci. Dívky poté suroviny navážily a po přípravě receptů zpracovaly. Na školní chodbě byla připravena obrazová a písemná prezentace, která měla ostatním žákům osvětlit z čeho byla jídla zhotovena, co jsou regionální potraviny či jak s potravinami neplýtvat. Následně mladé kuchařky pozvaly své spolužáky do školní jídelny, kde proběhly ochutnávky připravených jídel. Na výběr bylo z pečeného jablečného perníku, dýňového džusu a bramboráků.
„Vaření mě hrozně bavilo," řekla dvanáctiletá Tereza Vacková z Holubova. Tereza by v budoucnu ráda studovala obor kuchař-číšník. Vaření je jejím koníčkem a věnuje se mu i doma. „Největší radost jsem měla z perníku. S holkama se mi spolupracovalo moc dobře, akorát mi trochu vadilo, že jsem při prezentaci mluvila hlavně já," podotkla Tereza.
„Překvapilo mě, jaký zájem dívky o vaření projevily," řekla speciální pedagožka Eva Kašáková, „bavila je hlavně praktická část. Oslovilo mě, jak se ze všech sil snažily pro své spolužáky uvařit co nejlepší jídlo." „Děvčata začala o správném využití potravin více přemýšlet," doplnila svou kolegyni Zuzana Danielisová.
Vařit by se však nedalo, kdyby chlapci dívkám neobstarali potřebné suroviny. „Na školní zahradě pracujeme od jara do podzimu a pěstujeme na ní ovoce a zeleninu," řekl speciální pedagog Ivan Hájek. Škola má podle něj velkou výhodu v tom, že je zaměřená právě na praktické vyučování. Pochvaluje si také, že chlapci, kteří po ukončení základní školní docházky nastupují do učňovských oborů, dosahují v těchto oborech dobrých výsledků: „Pracují na zahradě i v dílnách, takže se seznámí s nářadím. Učí se logickému uvažování a postupům při práci."
„Baví mě to jak v dílnách, tak na zahradě. Nejraději dělám se dřevem," zmínil patnáctiletý Lukáš Anderle z Hořic na Šumavě, „na dnešní akci mě nejvíc zaujalo povídání o zdravé výživě a potravinách, které pěstujeme na školní zahradě." Podobně se vyjádřil také patnáctiletý Sebastian Horváth z Českého Krumlova. „Dnešní den mi přinesl skvělou náladu," dodal Sebastian.
Daňové přiznání:
Jak ho vyplnit, do kdy podat, na co nezapomenout, kdy uplatnit slevuŽákyně Základní školy Kaplická vařily spolužákům
Jídla byla připravená ze surovin, které si děti vypěstovaly na školní zahradě
MLADÉ KUCHAŘKY pozvaly své spolužáky do školní jídelny, kde proběhly ochutnávky jídel. Na výběr bylo z pečeného jablečného perníku, dýňového džusu a bramboráků.
|
Foto: Deník/Miroslav Pech