Český Krumlov – O tom, jak se dostávají potraviny na náš stůl, co stojí za jejich vypěstováním, výrobou či dovozem ke spotřebiteli, jakož o nerovnováze v distribuci potravin, se v pátek odpoledne mnohé dozvěděli žáci Základní školy Kaplická v Českém Krumlově. Je totiž jednou z patnácti škol, které byly vybrány do kampaně Postavme se hladu, projektu organizace Člověk v tísni.
„Velmi si toho vážíme, protože jsme škola praktická, tedy nikoliv běžná základní škola," řekla Jana Jedličková, zástupkyně ředitelky a koordinátora projektu, zabývajícím se zpracováním regionálních potravin. „Máme svou školní zahradu, takže děti sklízely zeleninu a ovoce, ze kterých následně vařily," dodala Jana Jedličková. Sklizeň měli na starost chlapci. Dívky poté suroviny navážily a po přípravě receptů zpracovaly. Na školní chodbě byla připravena obrazová a písemná prezentace, která měla ostatním žákům osvětlit z čeho byla jídla zhotovena, co jsou regionální potraviny či jak s potravinami neplýtvat. Následně mladé kuchařky pozvaly své spolužáky do školní jídelny, kde proběhly ochutnávky připravených jídel. Na výběr bylo z pečeného jablečného perníku, dýňového džusu a bramboráků.
„Vaření mě hrozně bavilo," řekla dvanáctiletá Tereza Vacková z Holubova. Tereza by v budoucnu ráda studovala obor kuchař-číšník. Vaření je jejím koníčkem a věnuje se mu i doma. „Největší radost jsem měla z perníku. S holkama se mi spolupracovalo moc dobře, akorát mi trochu vadilo, že jsem při prezentaci mluvila hlavně já," podotkla Tereza.
„Překvapilo mě, jaký zájem dívky o vaření projevily," řekla speciální pedagožka Eva Kašáková, „bavila je hlavně praktická část. Oslovilo mě, jak se ze všech sil snažily pro své spolužáky uvařit co nejlepší jídlo." „Děvčata začala o správném využití potravin více přemýšlet," doplnila svou kolegyni Zuzana Danielisová.
Vařit by se však nedalo, kdyby chlapci dívkám neobstarali potřebné suroviny. „Na školní zahradě pracujeme od jara do podzimu a pěstujeme na ní ovoce a zeleninu," řekl speciální pedagog Ivan Hájek. Škola má podle něj velkou výhodu v tom, že je zaměřená právě na praktické vyučování. Pochvaluje si také, že chlapci, kteří po ukončení základní školní docházky nastupují do učňovských oborů, dosahují v těchto oborech dobrých výsledků: „Pracují na zahradě i v dílnách, takže se seznámí s nářadím. Učí se logickému uvažování a postupům při práci."
„Baví mě to jak v dílnách, tak na zahradě. Nejraději dělám se dřevem," zmínil patnáctiletý Lukáš Anderle z Hořic na Šumavě, „na dnešní akci mě nejvíc zaujalo povídání o zdravé výživě a potravinách, které pěstujeme na školní zahradě." Podobně se vyjádřil také patnáctiletý Sebastian Horváth z Českého Krumlova. „Dnešní den mi přinesl skvělou náladu," dodal Sebastian.