Utratili jste za minulý rok tisíce korun za regulační poplatky? Možná na vás bude v brzké době čekat v poštovní schránce příjemný dárek od vaší zdravotní pojišťovny.

„Miluji řeči typu, že mě 30 korun v lékárně nezabije. To může říct člověk, který nemá žádné zdravotní problémy. Když se to ale začíná šplhat do několika stovek, sranda končí. Doteď jsem se s regulačními poplatky nesmířil,“ postěžoval si včera například Milan Jelínek z Českého Krumlova. Netušil, že pokud pojištěnec celkovou sumou svých doplatků překročí limit pět tisíc korun za rok a spadá do kategorie lidí v takzvaném aktivním věku od 18 do 65 let, pojišťovna mu přeplatek vrátí. Pro ostatní klienty činí tento limit 2,5 tisíce korun.

„V té chvíli by lidé měli obdržet dopis, ve kterém je informujeme o tom, že přeplatek nastal. Následně obdrží poštovní poukázku. Pokud si zažádají a poskytnou nám své číslo účtu, můžeme jim peníze posílat na účet,“ řekl včera specialista marketingu a komunikace Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) Viktor Lavička. „Je pravda, že se o těchto ochranných limitech moc neví. Lidé jsou pak překvapeni, když jim přijdou peníze. V každém případě se nemusejí bát, že by si je VZP chtěla nechat,“ ubezpečil.


Nárok na vrácení přeplatků vznikl za minulý rok 1413 klientům VZP z Českokrumlovska. „Celková vrácená částka pro tento region činí takřka milion korun,“ vyčíslil Viktor Lavička.

Pokud má někdo pocit, že mu měla zdravotní pojišťovna nějaké peníze vrátit a nestalo se tak, může si zajít na nejbližší pobočku. „Tam si zažádá o výpis z účtu, kde vidí, jakým způsobem peníze čerpal. Některé léky se totiž do limitu nezapočítávají,“ upozornil Lavička. Stejně tak regulační poplatek za pohotovost či poplatek za ústavní péči v nemocnici.

Výhodou je, že pokud člověk dostane jen několik málo korun, nemusí si je hned vybrat. „Jestliže člověk nemá potřebu si vrácené peníze ihned vyzvednout, nepropadnou mu. Převedou se do dalšího kvartálu. Částka se sčítá,“ ujistil Viktor Lavička, který zároveň upozornil, aby lidé na pojišťovně nahlásili změnu adresy svého bydliště. „Protože jestli se klient přestěhoval a nedal nám vědět, dopisy nikdo nepřebírá. Pak může dojít k nedorozumění.“