Majitelé servisů se ovšem shodují v tom, že jeden ze dvou největších návalů v servisech bude tradičně poslední týden v říjnu, kdy se blíží ono oficiálně doporučené datum výměny letních pneumatik za zimní. Druhý nával přijde se zhoršením počasí.

Oba dva útoky na pneuservisy znamenají, že pokud majitel vozu není na výměnu pneumatik domluven s předstihem, bude zkrátka čekat. „Jsme na to připraveni," říká majitel autoservisu v Domoradicích Jiří Andrlík a pokračuje: „Spíše máme svojí klientelu, která sem jezdí pravidelně, takže té vyhovíme a při další vlně budeme dávat termíny. Termíny klienti budou akceptovat, nebo ne," popsal. V tomto týdnu se již našlo několik řidičů, kteří nic neponechali náhodě a pneumatiky si již nechali vyměnit. Žádné dlouhé čekání při tom absolvovat
nemuseli. Řidičů, kteří by si pneumatiky měnili sami, je minimum a drtivá většina z nich jezdí na výměnu do pneuservisů. „Je to pro mě daleko jednodušší," řekl včera Luboš Voráček z Rožmberku nad Vltavou. „V dnešní době to zas tak drahé není a než abych zvedal auto na hever sám, tak si to radši nechám vyměnit," potvrzuje. Konkrétní termín, kdy byste definitivně měli mít auto již přezuté, není. Pracovníci v servisech se ale shodují, že když napadne sníh a víte, že automobil denně používáte, je už na výměnu skoro pozdě.

Cena jejich výměny se liší. Faktorů, které cenu ovlivňují, je několik. Velikostí pneumatik počínaje, počtem závaží, které se musí na kolo dát, konče. Průměrná cena výměny všech čtyř kol začíná kolem 500 korun. Čím je ovšem kolo a tedy i pneumatika větší, tím je více práce a logicky i vyšší cena.

Sháníte-li nové zimní pneumatiky, připravte se, že za jednu zaplatíte od pěti do dvanácti set korun. Ovšem dají se sehnat i pneumatiky pro fajnšmekry. Za jednu pneumatiku můžete dát klidně i 18 tisíc korun.

Zásadní rozdíl mezi zimní a letní pneumatikou je v dezénu (tedy hloubky a způsobu vzorku) a v tvrdosti gumy. „Zimní pneumatiky jsou měkčí, než letní," vysvětlil Richard Poláček z místního autoservisu.

Důvodem měkčího materiálu je lepší přilnavost k vozovce. Ideální zimní pneumatiku popsal Jiří Andrlík: „Měla by mít vzorek a neměla by být starší než jeden rok, aby byla funkční," říká a pokračuje: „Samozřejmě lidi mají pneumatiky, které jsou pět let staré, ale to je absolutně k ničemu. Sice to vzorek má a policii to stačí, ale ta guma je nefunkční, je ztvrdlá, takže by to tak nemělo být. Aby byla funkční, měla by být maximálně tak dva roky stará," uzavřel.

Policii stačí hloubka dezénu minimálně 4 mm. Zda je zimní pneumatika s takovým profilem ještě plně funkční, je otázka.
Protože za volanty aut sedí i ženy, míří do pneuservisů také. Pracovníci servisů říkají, že ale ne v takové míře, jako muži. „Mně mění kola táta, nebo brácha, to jsou moji servismani," přiznala řidička Eva Šelepová z Českých Budějovic, která nechává výměnu až na poslední chvíli: „Když už mi hrozí pokuta. Ovšem letos jsem nic nezanedbala. Letos jsem na zimních pneumatikách pro jistotu jezdila celý rok."

Inspirací k výměně pneumatik by pro řidiče kromě bezpečnosti mohly být také pojišťovny. Ty se o stav pneumatik budou zajímat při všech dopravních nehodách v zimním období.